Kikan-shido i matematikkundervisning på vg3
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141751Utgivelsesdato
2024-06-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [133]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg hva læreren sier i dialogen mellom lærer og elev i matematikkundervisning i tredje klasse på videregående skole. Forskningsspørsmålet i oppgaven er: «Hva sier læreren i møte med elevene når læreren praktiserer kikan-shido (undervisning mellom pultene) i matematikklasserommet på vg3?»Dette er en studie hvor jeg har gjennomført ikke-deltakende observasjon i en undervisningsøkt hos seks forskjellige lærere. For å skape en felles ramme mellom klasserommene som er undersøkt, er all dialogen hentet fra samme type undervisningshendelse, hvor læreren går rundt mellom pultene og veileder elevene i deres arbeid med matematikk. På japansk kalles denne typen undervisningshendelse kikan-shido (Clarke, 2004). Dataene ble samlet inn i form av lydopptak, og videre transkribert og analysert med hjelp av refleksiv tematisk analyse (Braun og Clarke, 2022). For den tematiske analysen tok jeg utgangspunkt i Drageset (2014) sitt kodesett for lærerkommentarer i matematikkdiskurs på mellomtrinnet. Kodesettet har jeg så videreutviklet og tilpasset til mine data. De teoretiske rammene for drøftingen er tradisjonell IRE-undervisning (Læreren tar Initiativ, eleven Responderer, læreren Evaluerer svaret) og reformundervisning (ikke IRE-undervisning) (Franke et al., 2007).Basert på analysen har jeg modifisert og utvidet Drageset (2014) sitt rammeverk for koding av lærerutsagn i matematikkdiskurs på mellomtrinnet, slik at det også gjelder for dialog i matematikkundervisning i tredje klasse videregående skole, mens læreren praktiserer kikan-shido. Hovedfunnene i studien er at majoriteten av dialogen i de seks klasserommene er tradisjonell lærersentrert IRE-dialog. Dialogen er likevel variert, og lærerne bruker ulike virkemiddel for å skape fremdrift hos elevene i deres arbeid med oppgaver. De mest brukte grepene er at læreren poengterer eller oppsummerer viktige detaljer for eleven og hjelper eleven i løsningsprosessen ved å forenkle oppgaven med å gi hint, forklare begrep og metoder eller dele opp oppgaven og lede eleven gjennom løsningsprosessen med lette og konkrete spørsmål. Videre fant jeg at lærerne i liten grad oppfordret elevene til å bidra med egne tanker og refleksjoner i dialogen.