AI i Schibsted News Media
Master thesis

View/ Open
Date
2024-06-03Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [254]
Abstract
Schibsted har som et av Nordens fremste mediekonsern, vært en drivkraft for teknologisk innovasjon på mediemarkedet. I 2022 lanserte OpenAI språkmodellen ChatGPT, en milepæl i utviklingen og forståelsen av kunstig intelligens (AI). Et par måneder etter lanseringen, ble språkmodellen tatt i bruk i et av Schibsteds mediehus, for å lage nyhetsoppsummeringer til publikum.
AI-teknologien utvikler seg raskt, og har allerede utløst en rekke diskusjoner knyttet til troverdighet, tillitt og ansvarlighet. I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan Schibsted News Media, tilnærmer seg denne teknologien i deres mediehus. Dette blir gjort gjennom samtaler med ledere, og informanter som innehar nøkkelroller i arbeidet med AI i Bergens Tidene, Stavanger Aftenblad og E24.
For at nyhetsmediene skal overleve det kommende århundret, må de utnytte de mulighetene AI-teknologien byr på. Men økende grad av ny teknologi, har også skapt utfordringer knyttet til spredning av desinformasjon og falske nyheter. De redaktørstyrte medienes rolle som en troverdig informasjonskilde, er dermed viktigere enn noen gang. Oppgaven ser nærmere på den strategiske tilnærmingen Schibsted News Media har til AI, og hvordan de sikrer at bruken ikke går på bekostning av deres integritet og troverdighet. Informantene forteller at deres strategiske tilnærming tar sikte på å styrke tillitten, øke kompetansen og tilrettelegge for at AI kan forbedre produkter og arbeidsprosesser.
For å sikre at bruken av AI ikke utfordrer de journalistiske kjerneverdiene, har de utviklet tydelige retningslinjer som vektlegger menneskelig kontroll, transparens og ansvarlighet. Schibsted News Media ønsker å være en troverdig aktør i møte med AI, samtidig som de tilrettelegger for innovative løsninger knyttet til nyhetskonsum. Schibsted, a leading Nordic media group, has been at the forefront of technological innovation in the media market. In 2022, OpenAI's ChatGPT was adopted by Schibsted to produce news summaries. This master's thesis explores how Schibsted News Media integrates AI technology through interviews with management and people who hold key position in AI work at Bergens Tidene, Stavanger Aftenblad, and E24.The study highlights the necessity for news media to leverage AI for future survival, while addressing challenges like misinformation. Schibsted News Media´s strategic approach, focuses on maintaining integrity and credibility through trust-building, competence enhancement, and AI-driven product improvements, supported by guidelines ensuring human oversight, transparency, and accountability.