Plast i havet: Om forureiningslova som reiskap knytta til ansvaret for dekk som blir plukka opp frå havet og lagt til kai
Master thesis
View/ Open
Date
2024-05-10Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Law [2627]
Abstract
Plastforsøpling i havet er eit stort globalt problem. Det blir teke tak i problematikken på mange områder og for tiden blir det utforma ein Plastic Pollution Treaty.1 Den 10. august 2021 kom Norges første nasjonale plaststrategi.2 Cirka 11 millioner tonn ny plast havnar i havet kvart einaste år.34 Det er mykje bildekk rundt norske kysten.5 Bildekk som blir liggjande i havet vil smuldrast opp til mikroplast, og er den største kjelda til mikroplast i Noreg.6 Det blir gjort ein innsats for å få desse bildekka opp av havbotnen.7, 8 Bildekk avgir giftstoff som ureinar havet, blant anna 6PPD-kinon.9 Oppgåva vil dreie seg om einkelte heimlar i forurensningslova10. Det må vurderast korleis forureiningslova kan fungere som reiskap til å stadfeste ansvar knytta til tapte bildekk i norske havområder. Oppgåva vil gjere greie for i kva slags grad denne lova gjev eit godt nok grunnlag for å fange opp plastureining frå bildekk. Forureiningslova stillar ein rekke heimlar til kva som er avfall, § 28, og kva som er ureining jf. § 7. I tillegg har den ein heimel om akutt ureining i § 38. Dermed er forurensningslova ei god lov i forhold til bildekk, og kven som har ansvaret for å ta hand om bildekk som blir plukka opp og lagt på kai.
Hovudregelen er at det er ureinar som har plikt til å fjerne avfallet og ta kostnaden for det jf. ureinar-betalar-prinsippet eller polluter-pays-principle. Tema om kven som har ansvar er særs aktuelt då ein ofte finn at det verken er ureinar fordi ein ikkje veit kven det er. Det kan vere ein ny grunneigar som eig grunnen eller at det er urimeleg å halde grunneigar ansvarleg. Det er urimeleg å halde kommunen ansvarleg eller at det også er urimeleg å halde dekkprodusenten ansvarleg. Ofte ender det med at frivillige tek ansvaret og får tilskot til tiltaket gjennom refusjonsordningar.11 Det er det sistnemnte som er normen i dag, og i denne avhandlinga skal eg undersøkje om det er meir opplagt kven som har ansvaret for handteringa av dette avfallet. Plastic pollution in the Ocean is a significant global problem. Efforts are being made to address this issue on various fronts, including the development of a Plastic Pollution Treaty. Norway introduced its first national plastic strategy on August 10, 2021. Approximately 11 million tons of new plastic end up in the ocean every year. There are also many discarded tires along the Norwegian coast. These tires break down into microplastics, constituting the largest source of microplastic pollution in Norway. Efforts are underway to remove these tires from the seabed. Unfortunately, discarded tires release toxic substances, including 6PPD-quinone, which further contaminates the ocean.
The task at hand revolves around specific provisions in Norway’s Pollution Control Act. It is essential to evaluate how this law can be used to establish responsibility for lost tires in Norwegian waters. The Pollution Control Act provides several provisions related to waste (§ 28) and pollution (§ 7). Additionally, it includes provisions for addressing acute pollution (§ 38). Therefore, the Pollution Control Act is a relevant legal framework concerning tire disposal and determining who is responsible for collecting and managing tires that are retrieved and placed on the dock.
The general principle is that polluters have an obligation to remove waste and bear the associated costs, following the “polluter pays” principle. However, determining responsibility can be challenging when the polluter’s identity is unknown. It could be a new landowner, making it unreasonable to hold them accountable. Similarly, holding the municipality or tire manufacturer responsible may also be unreasonable. Often, volunteers take on the responsibility and receive subsidies through reimbursement programs. In this thesis, I will explore whether it is clearer who should be responsible for managing this waste.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2025-05-10