Kystvaktens håndhevelse av småbåtloven - En studie av betydningen av begrensede sanksjonsmuligheter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3145218Utgivelsesdato
2024-05-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2626]
Sammendrag
De siste årene har statistikken over personer som omkommer i fritidsbåt vært svært høy, og siden 2017 har 192 personer omkommet i ulykker med fritidsbåt. 62 % av disse brukte ikke flytevest. Arbeidet for å få ned dødstallene på norske veier har hele tiden hatt et tydelig fokus og visjon, men det har i mindre grad vært tilfellet til sjøs. Som et tiltak for å redusere disse tallene ble det i 2015 innført påbud om bruk av flyteplagg ved ferdsel i fritidsbåt under en viss størrelse.
Kystvakten er en av to etater som kontrollerer dette påbudet, men til forskjell fra politiet kan ikke Kystvakten utferdige forenklede forelegg for brudd på bestemmelsen om påbudet som er nedfelt i Lov om fritids- og småbåter (småbåtloven) § 23a. Som ansatte i Kystvakten har vi gjennom denne masteroppgaven gjennomført intervjuer med aktuelle kandidater og en spørreundersøkelse blant ansatte i Kystvakten, samt studert relevant litteratur på forskningsfeltet for å forsøke å svare på hva som er årsaken til denne forskjellen og hvilke virkninger det medfører. Herunder hva det betyr for ansatte som utøver kontrollen, og hvilke argumenter som taler for eller mot at Kystvakten bør få utvidet myndighet på dette området.
Temaet om utvidet myndighet til Kystvakten for å kunne utstede forenklet forelegg har vært omtalt i samarbeidsmøter med politiet og i Kystvaktrådet. Teamet har ikke vært tatt opp som et eget agendapunkt og problemstillingen har således ikke fått tilstrekkelig påtrykk, sett opp mot flere andre saker i Kystvaktens brede portefølje. Det fremstår derfor noe tilfeldig at Kystvakten ikke har denne sanksjonsmuligheten i dag. Respondentene i intervjuene og spørreundersøkelsen er i stor grad enig i at Kystvakten burde ha denne muligheten, da en konsekvens er helt avgjørende for å oppnå tilstrekkelig etterlevelse av en regel. Undersøkelsesfunn viser at halvparten av de ansatte i Kystvakten velger å prioritere ned kontroll av fritidsbåter grunnet mangelfull mulighet til å sanksjonere, som direkte påvirker oppdagelsesrisikoen for brudd på bestemmelsen. Dagens reaksjonsmulighet med anmeldelse i den ene enden oppleves som for strengt og disproporsjonal i forhold til lovbruddet, og et muntlig pålegg i andre enden oppleves som for mildt.
Kystvakten er en av få ressurser som utøver denne typen kontroll som følge av lav tilgjengelighet på politibåter. Kystvakten bør derfor inneha mulighet for å utstede forenklet forelegg i forbindelse med kontroll av vestpåbud, for å oppnå effektiv ressursutnyttelse og sannsynligvis økt etterlevelse av lovbestemmelsen. Hensikten med dette er å kunne være en relevant og troverdig bidragsyter for å redusere dødsfall i forbindelse med bruk av fritidsbåt.