dc.contributor.author | Bøyum, Steinar | |
dc.date.accessioned | 2024-08-12T07:56:17Z | |
dc.date.available | 2024-08-12T07:56:17Z | |
dc.date.created | 2024-02-21T10:16:37Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 0800-336X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3145718 | |
dc.description.abstract | Debatten om inntak til videregående skole er sentral i norsk utdanningspolitikk. Men selv om mange refererer til rettferdighetsidealer i debatten, blir disse sjelden systematisk undersøkt. Artikkelen analyserer fire modeller for skoleinntak: loddtrekning, karakterer, nærskoleprinsippet og progresjonsmodellen. Det blir konkludert med at karakterbasert inntak er minst urettferdig, dersom det blir kompensert med tiltak for å redusere sosioøkonomiske forskjeller i oppvekstvilkår. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hva er en rettferdig modell for inntak på videregående skole? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/nnt.40.4.7 | |
dc.identifier.cristin | 2248328 | |
dc.source.journal | Nytt Norsk Tidsskrift | en_US |
dc.source.pagenumber | 319-329 | en_US |
dc.identifier.citation | Nytt Norsk Tidsskrift. 2023, 4 (4), 319-329. | en_US |
dc.source.volume | 4 | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |