Show simple item record

dc.contributor.authorBøyum, Steinar
dc.date.accessioned2024-08-12T07:56:17Z
dc.date.available2024-08-12T07:56:17Z
dc.date.created2024-02-21T10:16:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0800-336X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145718
dc.description.abstractDebatten om inntak til videregående skole er sentral i norsk utdanningspolitikk. Men selv om mange refererer til rettferdighetsidealer i debatten, blir disse sjelden systematisk undersøkt. Artikkelen analyserer fire modeller for skoleinntak: loddtrekning, karakterer, nærskoleprinsippet og progresjonsmodellen. Det blir konkludert med at karakterbasert inntak er minst urettferdig, dersom det blir kompensert med tiltak for å redusere sosioøkonomiske forskjeller i oppvekstvilkår.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHva er en rettferdig modell for inntak på videregående skole?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/nnt.40.4.7
dc.identifier.cristin2248328
dc.source.journalNytt Norsk Tidsskriften_US
dc.source.pagenumber319-329en_US
dc.identifier.citationNytt Norsk Tidsskrift. 2023, 4 (4), 319-329.en_US
dc.source.volume4en_US
dc.source.issue4en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal