Videregående elevers opplevelse av mappevurdering i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3149559Utgivelsesdato
2024-06-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Chemistry [466]
Sammendrag
Vurdering er en sentral del i utdanningen i den norske skolen. Gjennom den nye læreplanen er det et mål å legge til rette for blant annet dybdelæring og aktiv læring. Dermed blir det viktig at elevene får utføre utforskende arbeid og at de anvender kritisk tenkning i arbeidet sitt. For å kunne fremme elevenes kompetanse innenfor utforskning og læring, må vi få kunnskap om hvordan vi kan justere vurderingsformen for å fremme dybde- og aktiv læring.
Formålet med dette masterprosjektet er å undersøke hvordan elevene opplever mappevurderingen. Vi har fokusert på hvordan elevene har klart å utnytte mulighetene mappevurderingen gir, både innenfor læringsarbeidet og valgfriheten. Prosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på en analyse av tolv intervju som har blitt gjort med elever i VG2, som hadde naturfag i fjor. Disse ble analysert ved at vi tok lydopptak under intervjuene der vi spurte om ulike aspekter i mappevurderingen.
Resultatene fra vår forskning viste at elleve av tretten elever var positive til mappevurdering, og at de var fornøyde med å ha det i naturfag. Videre synes de fleste elevene at de fikk et godt læringsutbytte med mappevurderingen ved at de følte de fikk bedre forståelse av sammenhenger, og noen ble mer bevisst rundt egen læring. I tillegg fikk de aller fleste elevene økt interesse og motivasjon, samt redusert stressnivå gjennom mappevurderingen. En av grunnene til dette var at elevene fikk større mulighet til å velge selv gjennom vurderingen. De likte også godt at de fikk mulighet til å forbedre tekstene de skrev før endelig innlevering. Gjennom dette fikk elevene mulighet til å forbedre oppgaven og dermed større mulighet for utvikling. Selv om elevene i stor grad lærte mye gjennom faget, kom det også frem utfordringer. Blant annet synes noen at de ikke lærte like mye i bredden som andre elever som ikke hadde mappevurdering. Dette så vi ved at de gikk i dybden på enkelte temaer, noe som førte til at de andre temaene ble mindre fokusert på. Til tross for overveldende positiv tilbakemelding, var det to elever som ikke var like fornøyde med mappevurdering. Disse elevene var så glad i vanlige vurderingsformer som prøver, at de ikke var like åpne for nye typer vurderinger noe som førte til en negativ holdning ovenfor mappevurdering. I tillegg mislikte disse elevene sterkt å skrive tekster som kan ha bidratt til denne negative holdningen. Gjennom studien kom det som sagt frem at mange av elevene opplevde at de fikk en dypere forståelse av naturfaglige temaer gjennom mappevurdering. Vi mener derfor at mappevurdering burde være en del av den varierte vurderingen som blir omtalt i LK20.