Examen philosophicum fra allmenndannelse til ekspertdannelse
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Philosophy [249]
- Registrations from Cristin [10467]
Original version
Norsk Filosofisk tidsskrift. 2024, 59 (1-2), 3-13. https://doi.org/10.18261/nft.59.1-2.2Abstract
Denne diskusjonen tar utgangspunkt i vårt arbeid i 2021 med å omorganisere examen philosophicum ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen. På bakgrunn av dette arbeidet, legger vi fram vår forståelse av formålet med examen philosophicum, et formål vi sammenfatter som ekspertdannelse. Grunnidéen er at studentene er kommende eksperter. De spørsmålene som examen philosophicum tar opp, skal bidra til studentenes dannelse som eksperter, slik at de etter fullført utdannelse kan utfylle ekspertrollen på en god måte. The starting point for this discussion is our reorganization in 2021 of the examen philosophicum course at the Faculty of Mathematics and Natural Sciences at the University of Bergen. Based on this work, we present our understanding of the goal of the examen philosophicum course – a goal we summarize as expert education (“expertdannelse” in Norwegian). The basic idea is that the students are future experts. The questions that the examen philosophicum course covers are meant to contribute to the student’s education as experts so that they will be able to perform their role as experts well after they have finished their education.