Kritisk tenkning i elevdialoger knyttet til oppgavesituasjoner i Fysikk 1
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3153572Utgivelsesdato
2024-06-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [179]
Sammendrag
Med utgangspunktet i Bailin og Battersbys (2016) beskrivelse av kritisk tenkning som dyder ved argumentering, og med innslag fra Facione (1990) og Dewey (2011), undersøker denne empiriske studien hvordan kritisk tenkning fremkommer i et Fysikk 1 klasserom. Gjennom å undersøke hva som er karakteristisk for oppgavesituasjoner hvor det oppstår kritisk tenkning hos elevene, kan denne oppgavens funn potensielt brukes i videre utforskning av hvordan kritisk tenkning kan undervises som en del av fysikkfaget. Dataene er samlet inn fra en undervisningstime på vestlandet. Elevene hadde en diskusjonssituasjon hvor de fikk utdelt diskusjonsoppgaver fra læreboken som de skulle utføre i små grupper. Etterpå var det en presentasjonssituasjon, hvor elevene skulle presentere hva de hadde diskutert og gi tilbakemelding til andre elevers presentasjoner. Det ble utført en direkte innholdsanalyse med et kodesystem bygget på grunnlag av eksisterende teori.
Det kom fram at elever ytrer kritisk tenkning på flere forskjellige måter i samspill med hverandre. Diskusjonssituasjonen bar preg av at elevene utforsker flere alternativer basert på kunnskapen de satt med. De oppdager også en del mangler i egen kunnskap, og det varierte i hvordan de forholdt seg til det. Det ble funnet et fravær av konkluderinger i diskusjonene til elevene. Dette kan være fordi de fleste av oppgavetekstene ber elevene om å diskutere en påstand, og ikke om å bli enig om en forklaring. I presentasjonssituasjonen valgte elevene å presentere svaret de endte opp med, for å så å legge frem en begrunnelse for dette. Mange elementer som var interessante fra diskusjonene deres ble ikke tatt med i presentasjonen. Tilbakemeldingene deres manglet et sterkt uttrykk av kritisk tenkning, og det kan tenkes at dette var fordi elementene med den kritiske tenkningen i denne situasjonen var eksplisitt i oppgaven gitt til elevene som skulle gi tilbakemeldingen.