Programmering for læring i fysikkfaget
Master thesis
View/ Open
Date
2024-08-21Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [177]
Abstract
Med de nye læreplanene har programmering kommet inn for fullt i norsk skole. I fysikk skal programmering i utgangspunktet brukes som et middel for læring i faget. Dette, samt egen interesse for programmering, førte til at jeg ville skrive en masteroppgave som handlet om programmering i fysikkfaget.
Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan programmering kan fungere som et læringsmiddel i fysikk. Prosjektet er en kvalitativ studie som analyserer transkriberte lydopptak av elevers diskusjoner rundt fysikkoppgaver som inneholder programmering. Det ble tatt lydopptak av elevgrupper som har fysikk 2 ved en skole i Bergen. I analysen av de transkriberte lydopptakene ble teori om representasjonsformer og pedagogisk lenking brukt, og det ble sett etter eksempler på pedagogisk lenking mellom programmering og fysikkbegreper. I datamaterialet ble det funnet eksempler på at fysikkunnskaper og fysikkbegreper ble brukt av elevene for å tolke og forklare programmering, og ingen eksempler på det motsatte, som ville vært at programmering ble brukt for å forklare eller tolke noe fysikkfaglig. Grunnen til dette diskuteres i diskusjonskapittelet, og kan ha noe med hvordan oppgavene elevene arbeidet med inkluderte en del tolking av programmeringsbiter.