Siblings’ outcomes and social mobility : Educational attainment, occupations, and class destinations
Doctoral thesis
View/ Open
Date
2024-10-18Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Sociology [439]
Abstract
Denne avhandlingen undersøker søskens utdanningsoppnåelse, yrkesutfall og klassedestinasjoner. Forskningsspørsmålene som stilles i avhandlingen er: ‘Hvilke sosiale posisjoner har en tendens til å opptre sammen i søskenflokker?’ og ‘Hva er mønstrene i søskens sosiale mobilitet?’ Disse spørsmålene undersøkes i tre artikler om i) hvilke yrker som opptrer i samme søskenflokk, ii) søskens utdanningsmobilitet og iii) søskens klassedestinasjoner. Artiklene presenterer deskriptive analyser som bygger på registerdata som dekker hele den registrerte populasjonen i Norge.
Til tross for betydelig forskning på klasseforskjeller i sosial mobilitet, har søskens sosiale mobilitet fått begrenset oppmerksomhet. Mønstre i søskens sosiale mobilitet er viktig fordi den forteller oss om forskjeller i mobiliteten til familier med samme klassebakgrunn, hvordan makt og status er fordelt mellom familier, og hvem individer i ulike posisjoner er og ikke er i slekt med. Ved å ta i bruk et klasseteoretisk rammeverk utforsker avhandlingen teorier om sosial mobilitet og forholdet mellom søskens utfall og den sosiale klassestrukturen.
Tidligere forskning på søskenlikheter benytter kun abstrakte mål på mønstre i søskens utfall, og det er behov for nye metodiske tilnærminger for å fange opp mønstre i søskens sosiale mobilitet. Gjennom nyskapende analyser av søskens utfall illustrerer avhandlingen ulike tilnærminger som kan brukes for å undersøke søskens sosiale mobilitet. Den første artikkelen inneholder en strukturell nettverksanalyse som identifiserer hvilke yrker som har størst relativ sannsynlighet for å opptre sammen i samme søskenflokk. De to påfølgende artiklene ser på forskjeller i sosial mobilitet til familier fra samme klasse, og klasseforskjeller i den sammenlagte mobiliteten til søskenpar.
Artiklene fokuserer særlig på likheter i søskens utfall og forskjeller mellom familier, men belyser også andre innfallsvinkler til hvilke posisjoner individer fra samme familie ender opp i. To av studiene dokumenterer, for eksempel, at det i familier med lik sosial bakgrunn er en sammenheng mellom utfallet til førstefødte og andrefødte søsken. I stedet for å søke den kausale forklaringen på denne sammenhengen, understrekes det at disse sammenhengene viser intraklasseforskjeller, altså forskjeller mellom familier med lik klassebakgrunn, i barnas sosiale mobilitet.
I avhandlingens kappe gjennomgås relevant sosiologisk litteratur for å underbygge en bredere forståelse av søskens sosiale mobilitet. Dette inkluderer diskusjoner om klassestruktur, forholdet mellom intergenerasjonell mobilitet og sosial klasse, hvordan tilgangen til posisjoner er begrenset i dagens samfunn, forklaringer på klasseforskjeller i sosial mobilitet, dynamikker innad i familien og forholdet mellom familiebakgrunn, tilfeldige livshendelser og sosiale utfall. I innledningen diskuteres det om forskjeller mellom søsken alltid er ensbetydende med at familiebakgrunn betyr mindre, og det argumenteres for at kulturell heterogenitet innad i familien utfordrer en slik fortolkning.
En voksende litteratur benytter søskenmodeller for å undersøke hvilken rolle familiebakgrunn spiller for inntekt, yrkesstatus og utdanningsnivå. Avhandlingen viser at klasseforskning kan bidra med å berike vår forståelse av søskens utfall ved å adressere mønstre i søskens sosiale mobilitet og prosessene som former disse mønstrene. This thesis explores siblings’ educational attainment, occupational outcomes, and class destinations. The research questions guiding this thesis are: ‘Which positions tend to co-occur in sibling groups?’ and ‘What are the patterns in siblings’ social mobility?’. These questions are examined in three articles studying i) which occupations occur in the same sibling group, ii) siblings’ educational mobility, and iii) siblings’ class destinations. The articles offer descriptive analyses based on register data encompassing the entire registered population in Norway.
Despite considerable research on class differences in social mobility, limited attention has been given to siblings’ social mobility. Patterns of siblings’ social mobility is important because it tells us about differences in the mobility of families with the same class background, how power and status are distributed between families, and to whom individuals in different positions are and are not related. By adopting a class-theoretical framework, the thesis explores theories on social mobility and the relationship between siblings’ outcomes and the social class structure.
Previous research on sibling similarities provides only abstract measures of patterns in sibling outcomes. This thesis emphasizes the need for novel methodological approaches to capture patterns in siblings’ social mobility. Through innovative analyses of sibling outcomes, the thesis illustrates various approaches researchers can adopt in relation to siblings’ social mobility. The first article contains a structural network analysis to identify occupations with the highest relative chance of co-occurring within sibling groups. The two subsequent papers look at the differences between families in the social mobility of siblings with the same class background and class differences in the combined mobility of sibling pairs.
The articles focus particularly on similarities in siblings’ outcomes and differences between families but also highlight other approaches to identifying which positions individuals from the same family occupy. For example, two of the studies document that among families with similar parental backgrounds, there is an association between the outcomes of firstborn and secondborn siblings. Instead of seeking causal explanations for this association, it is stressed that these associations show intraclass differences between families regarding their offspring’s social mobility.
The thesis introduction reviews the relevant sociological literature to gain a broad understanding of siblings’ social mobility. This includes discussions relating to class structure, the relationship between intergenerational mobility and social class, how access to positions is restricted in contemporary societies, explanations of class differences in social mobility, within-family dynamics, and the relationship between family background, chance life events, and social outcomes. Notably, the introduction discusses whether differences between siblings always equal that family background matters less, and it is argued that cultural heterogeneity within the family challenges such an interpretation.
A burgeoning body of literature employs sibling models to address the role of family background in income and occupational and educational attainment. The thesis shows that class research contributes to an enriched understanding of sibling outcomes by addressing patterns in siblings’ social mobility and the processes forming these patterns.
Has parts
Paper I: Uvaag, SA. (2023) Co-occurring occupations among siblings in Norway. Acta Sociologica, 66(3), 254-270. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3048593.Paper II: Uvaag, SA. (2023) Siblings’ educational mobility and the educational stratification of families. British Journal of Sociology of Education, 44(5), 824-842. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3130172.
Paper III: Uvaag, SA. (n.d.) Siblings’ class destinations: A study of the Norwegian upper class. Unpublished research manuscript. Not available in BORA awaiting publishing.