The Right to Education of Autistic Children in International and European Law : A Neurodiverse and Rights-Based Analysis
Doctoral thesis

View/ Open
Date
2024-10-21Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Law [2652]
Abstract
I avhandlingen analyseres autistiske barns rett til utdanning i internasjonal og europeisk rett, ut fra et nevromangfoldig og rettighetsbasert perspektiv. Retten til utdanning er beskyttet i en rekke internasjonale menneskerettighetsinstrumenter og anses som en viktig forutsetning for å ivareta rettighetshavernes friheter og menneskerettigheter. Til tross for dette, er det for flere befolkningsgrupper fremdeles utfordrende å ivareta retten til utdanning – også i velstående og utviklede regioner som Europa. Dette er særlig aktuelt for autistiske barn, hvis utdanningserfaring og resultater konsekvent rapporteres som spesielt dårlige.
I avhandlingen blir det hevdet at disse utfordringene ikke bare er knyttet til gjennomføringen av rettighetene, men også knytter seg til utfordringer ved tolkningen av retten til utdanning. I tråd med andre kritiske eller transformative bevegelser, som feministisk juridisk teori, blir det i denne avhandlingen hevdet at retten til utdanning, og spesielt begreper om kvalitetsutdanning og inkluderende utdanning, i all hovedsak har blitt tolket på en nevrosentrisk måte, isolert fra andre sentrale menneskerettigheter. Slik undergraves rettighetenes relevans for nevrodivergerende befolkningsgrupper, som autistiske barn. I avhandlingen analyseres retten til utdanning gjennom et nevromangfoldig og rettighetsbasert perspektiv. Oppmerksomheten rettes særlig mot å utvikle tolkninger av de sentrale prinsippene om kvalitetsutdanning og inkluderende utdanning som respekterer autistiske barns nevrodiversitet. Disse tolkningene kan også forankres i de øvrige rettskildene som beskytter barns rettigheter.
Analysene i avhandlingen konsentrerer seg om følgende internasjonale og europeiske traktater og deres korresponderende menneskerettighetsorganer: FNs Konvensjon om barnets rettigheter (1989); FNs Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (2006); Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (Europarådet, 1950) og dens protokoller; og Den reviderte europeiske sosialpakt (Europarådet, 1996). Avhandlingen består av fire artikler, samt kappen. Den første artikkelen undersøker autistiske barns opplevelser og erfaringer med utdanning. Slik gir artikkelen et nødvendig kunnskapsgrunnlag for de pågående juridiske og konseptuelle debattene om autistiske barns rett til utdanning. Den andre artikkelen retter oppmerksomheten mot prinsippet om kvalitetsutdanning, og særlig individ- og identitetsmålene for utdanning, og hva disse innebærer i relasjon til autistiske barn. Artikkel tre og fire er dedikert til å kritisk analysere og utvikle en nevromangfoldig og rettighetsbasert tolkning av prinsippet om inkluderende utdanning. Samlet blir det konkludert med at en nevromangfoldig og rettighetsbasert tolkning av prinsippene om kvalitetsutdanning og inkluderende utdanning, krever at autistiske barn blir gitt valgmuligheter innen utdanningstilbud og -settinger som tar hensyn til deres spesifikke funksjonsevne, identitet og rettigheter. Både utdanningstilbudet og -settingen må være rettet mot barnets holistiske utvikling og inkludering av barnet. This thesis endeavours to analyse the right to education that autistic children benefit from in international and European law through a neurodiverse and rights-based perspective. The right to education is widely protected in human rights law and is recognised as key to allow right-holders to enjoy all their human rights and freedoms. However, even in relatively wealthy and developed regions like Europe, some populations still struggle to enjoy this right. It is notably the case of autistic children, whose educational experience and outcomes are consistently reported as especially poor.
The present thesis posits that, in addition to problems at the implementation level, this situation partly stems from issues in the interpretation given to the right to education. Following the line of other critical or transformative movements, like legal feminism, the thesis contends that the right to education, and especially the notions of quality education and inclusive education, have so far largely been interpreted in a neurocentric manner and in isolation from other core human rights. This in turn undermines their relevance to neurodivergent populations, and among them autistic children. Consequently, the thesis undertakes to analyse the right to education through a neurodiverse and rights-based perspective. In particular, it focuses on developing interpretations of the core notions of quality education and inclusive education which would respect autistic children’s neurodiversity and be anchored in the wider children’s rights environment.
The thesis centres its analysis on the following international and European treaties and their corresponding human rights bodies: the Convention on the Rights of the Child (UN, 1989); the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UN, 2006); the European Convention of Human Rights (Council of Europe, 1950) and its Protocols; and the revised European Social Charter (Council of Europe, 1996).
In addition to the present summary (i.e., kappe), the thesis consists in four articles. The first article reviews autistic children lived educational experience to inform ongoing legal and conceptual debates about their right to education. The second article focuses on the notion of quality education, and more especially on the individual and identity aims of education, and what they entail in the case of autistic children. The third and fourth articles are dedicated to critically analyse and develop a neurodiverse and rightsbased interpretation of the notion of inclusive education. The thesis concludes that, to adopt a neurodiverse and rights-based interpretation of the notions of quality and inclusive education will require providing autistic children with diverse educational options and settings respectful of their specific functioning, identity, and rights, and directed to their holistic development and inclusion.
Has parts
Article I: Ducarre, L. (2025). Informing Conceptual Issues Related to Autistic Children’s Right to Education Through a Literature Review of Their Lived Experience. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 12, 23-39. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3119620Article II: Ducarre, L. (2024). Redefining the Right to Quality Education for Autistic Children Through a Neurodiverse Perspective. The Scandinavian Journal of Disability Research, 26(1), 366-379. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3154312
Article III: Ducarre, L. (2023). Redefining Inclusive Education for Autistic Children in International and European Law. The International Journal of Children's Rights, 31(2), 326-351. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3119618
Article IV: Ducarre, L. (2024). De-centring inclusion: Discussing the meaning and place of inclusive education in international and European law through the case of children with autism. Netherlands Quarterly of Human Rights, 42(2), 319-339. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3182306