Going Regional: Regional and Multilevel Electoral Democracy in Western Europe in Times of Decentralization (1945-2019)
Abstract
I vest-europeiske land har regionalforvaltning opplevd en betydelig forandring siden andre verdenskrig. Denne forandringen involverer etableringen av nye regioner, forsterkning av mange eksisterende regioner og innføringen av direkte valgte regionale parlamenter. Til tross for den økende betydningen av regioner og regionale valg, er vår forståelse av regionalt demokrati fortsatt begrenset. Denne begrensningen kan også innskrenke vår forståelse av virkningen av politikk på nasjonalt nivå.
Målet med denne avhandlingen er å forbedre vår kunnskap om regionalt og flernivådemokrati i 305 regioner i 15 vest-europeiske land. Eksisterende studier har satt søkelys på hvordan institusjoner som regional makt, regionale identiteter og tidspunktet til regionale valg kan påvirke regionale valg og regionale regjeringsdannelser. Denne avhandlingen bidrar til litteraturen ved å studere hvordan regionale valgsystemer og regionale politiske styreformer påvirker regionale valg, regionale regjeringsdannelser og nasjonale valg.
Avhandlingen består av fem studier som fokuserer på ulike aspekter av regionalt og flernivådemokrati. I studie 1 kartlegges mønstre av regionalt demokrati langs to dimensjoner: den horisontale dimensjonen (dvs. maktkonsentrasjon innenfor en region) og den vertikale dimensjonen (dvs. maktspredning mellom regionalt og nasjonalt nivå). For begge dimensjonene skilles det mellom outputindikatorer (velgere, parlamenter og regjeringer) og inputindikatorer (dvs. institusjonene som kobler sammen outputene, som valgsystemer og relasjonene mellom lovgivende og utøvende instanser). Studien viser at det er enorm variasjon både mellom og innenfor land når det gjelder input- og outputindikatorer. Dessuten er noen regioner mer lik regioner i andre land enn regioner i sitt eget land.
De fire andre studiene utforsker hvordan disse institusjonelle inputene påvirker outputene. Studie 2 viser at regionale og flernivå valgsystem påvirker hvor mye regionale valg avviker fra valgresultater i andre regioner og hvor mye regionale og nasjonale valgresultater ligner hverandre. Dette er i tillegg til effekten av de ofte studerte variablene for regional makt og identitet.
Studie 3 utforsker hvordan relasjonene mellom lovgivende og utøvende instanser kan påvirke regionale valg. Second-order valgmodellen forutsetter at velgere bruker regionale valg til å straffe partier i nasjonal regjering, spesielt hvis det er lite på spill i regionale valg. Betydningen av regionale valg kan øke hvis en region utøver mer politisk makt, hvis en region har en distinkt identitet, eller hvis velgerne har mer innflytelse på utvelgelsen av regjeringen. Dette siste aspektet har imidlertid ikke blitt testet empirisk. Denne studien viser at hvis velgerne har flere insentiver til å påvirke sammensetningen av den regionale regjeringen, påvirker dette i hvilken grad regionale valg er second-order. Regionale valg blir mer second-order hvis det er en sterk regional utøvende maktinstans med få politiske kompetanser, men de blir mer first-order hvis det er en sterk utøvende maktinstans som også anvender betydelig politisk makt.
Mens studie 3 vurderer hvordan relasjonene mellom lovgivende og utøvende instanser påvirker i hvilken grad regionale valgresultater er second-order, utforsker studie 4 hvordan disse second-order valgeffektene påvirker hvilke partier som kommer inn i regional regjering og hvordan dette kan være avhengig av regionale politiske styreformer. Studien viser at i «consociational» systemer er det ingen negativ effekt av å være i nasjonal regjering. I parlamentariske og monokratiske systemer er det mindre sannsynlig at partier som er i nasjonal regjering kommer inn i regional regjering, spesielt hvis et regionalt valg holdes i midten av den nasjonale valgsyklusen. Second-order valg kan dermed også produsere second-order regjeringer.
Til slutt viser studie 5 at innføringen av regionale og europeiske valg også har implikasjoner for nasjonale valg. Regionale og europeiske valgarenaer kan fungere som grobunn for nye partier. Fordi terskelen for inngang i regionale valg er lavere, det er flere ressurser tilgjengelige og nye partier er mer synlige sammenlignet med den europeiske arenaen, forventes det at regionale valg har større betydning enn europeiske valg. Studien viser at partier som deltar og gjør det bra i europeiske, men spesielt i regionale valg, har høyere sannsynlighet for å overleve i nasjonale valg og i tillegg oppnå bedre valgresultater. Suksessen til nye partier og den relaterte velgervandringen i nasjonale valg kan dermed delvis tilskrives innføringen av flernivådemokrati, spesielt på regionalt nivå. In Western European countries, regional governance has experienced a major transformation since the Second World War. This transformation involves the establishment of new levels of regional government, the empowerment of many existing regions, and the introduction of directly elected regional parliaments. Despite the increasing importance of regional governments and regional elections, our understanding of regional electoral democracy remains limited. This limitation may also inhibit our understanding of political outcomes at the national level.
The aim of this thesis is to enhance our knowledge of regional and multilevel electoral democracy in 305 regions across 15 Western European countries. Existing studies have focused on how institutions such as regional authority, regional identities, and the timing of regional elections can influence regional election outcomes and regional government formations. This thesis adds to the literature by studying how regional electoral systems and regional parliamentary-executive relations influence regional election outcomes, regional government formations, and ultimately, national election outcomes.
The thesis is composed of five studies that focus on different aspects of regional and multilevel electoral democracy. In Study 1, patterns of regional democracy are mapped along two dimensions: the horizontal dimension (i.e., power concentration within a region) and the vertical dimension (i.e., power dispersion between the regional and the national level). For both dimensions output indicators (voters, parliaments, and governments) and input indicators (i.e., the institutions that link the outputs, such as electoral systems and parliamentary-executive relations) are differentiated. The study reveals that there is enormous variation both between and within countries in terms of inputs and outputs. Moreover, some regions are more similar to regions in other countries than to regions within their own country.
The four other studies explore how these institutional inputs impact outputs. Study 2 reveals that, in addition to the commonly studied variables of regional authority and identity, the regional electoral system and the multilevel electoral system impacts the extent to which regional election results diverge from those in other regions and the extent to which regional and national election results are similar.
Study 3 explores how parliamentary-executive relations can impact regional election results. The second-order election model expects that voters use regional elections to punish parties in national government especially if there is little at stake in regional elections. These stakes can increase if a region exercises more policy powers, if there is a distinct identity, or if voters have more influence on the selection of the executive. However, this last aspect has not been tested empirically. This study shows that if voters have more incentives to influence the composition of the regional government influences the extent to which regional elections are second-order. Regional elections become more second-order if there is a strong regional executive with few policy competences, but they become more first-order if there is a strong regional executive that also exercises substantial policy competences.
While Study 3 assesses how parliamentary-executive relations influence the extent to which regional election outcomes are second-order, Study 4 explores how these second-order election effects influence which parties enter regional government and how this may be conditional on regional parliamentary-executive relations. The study reveals that in consociational systems, there is no negative effect of being in national government. Meanwhile, in parliamentary and monocratic systems, parties that are in national government are less likely to enter regional government, especially if a regional election is held at the mid-term of the national election cycle. Second-order elections thus may also produce second-order governments.
Finally, Study 5 shows that the introduction of regional and European elections also has implications for national elections. Regional and European electoral arenas can function as breeding grounds for new parties. Given that in regional elections the entry barriers are lower, more resources are available, and new parties are more visible compared to the European arena, it is expected that regional elections matter more than European elections. The study shows that parties that participate and do well in European, but especially in regional elections, are more likely to survive in national elections and perform better electorally. New party success and the related volatility in national elections can thus partly be ascribed to the introduction of multilevel democracy, particularly at the regional level.
Has parts
Paper 1: Schakel, A.H., & Verdoes, A. (2024). Regional political institutions. In: A. Vatter & R. Freiburghaus (Eds.), The Handbook of Comparative Political Institutions (pp. 325–343). Cheltenham: Edward Elgar. The chapter is not available in the archive due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.4337/9781803929095.00029Paper 2: Schakel, A. H., & Verdoes, A. (2023). Tracing developments in regional electoral democracy: The impact of regional authority, regional identity and regional electoral systems on the regional vote. In: F. Teles (Ed.), Handbook on Local and Regional Governance (pp. 162–181). Cheltenham: Edward Elgar. The chapter is not available in the archive due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.4337/9781800371200.00022
Paper 3: Schakel, A.H., & Verdoes, A. (2024). Does Executive Autonomy Reduce Second-Order Election Effects? West European Politics, in press. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3152800
Paper 4: Verdoes, A. Do second-order elections produce second-order governments? How national and regional factors influence the composition of regional governments. The article is not available in the archive.
Paper 5: Verdoes, A., & Schakel, A.H. Regional and European elections and their impact on new party success in national elections. The article is not available in the archive.