Alle må med: Styreres erfaringer med å etablere og utvikle profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Social Anthropology [337]
- Registrations from Cristin [10837]
Abstract
Denne artikkelen undersøker barnehagestyreres erfaringer med etablering og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i egne barnehager. Studien springer ut av et større utviklingsarbeid gjennom Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (Rekomp), der ledelse av profesjonelle læringsfellesskap har vært et sentralt tema. Gjennom fokusgruppeintervjuer bidrar artikkelen med empirisk forskning om hva barnehageledere i Norge legger vekt på i ledelse av profesjonelle læringsfellesskap. Vi finner at styrerne er spesielt opptatt av å skape et felles «vi», bygge tillitsfulle relasjoner i ansattgruppa og holde på progresjon i utviklingsarbeidet. Artikkelen utfyller det begrensede kunnskapsgrunnlaget som finnes om dette innenfor barnehagefeltet, ved å gi innsikt i hvordan profesjonelle læringsfellesskap kan være både en drivkraft og en utfordring. Resultatene gir også grunnlag for videre undersøkelse og diskusjon om hvordan profesjonelle læringsfellesskap kan bidra til å realisere pedagogiske målsettinger gjennom barnehagebasert utviklingsarbeid.