Kritisk tenking i tematikken andre verdskrig. Ein kvalitativ analyse av fire lærebøker på ungdomssteget
Master thesis
View/ Open
Date
2024-11-20Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [253]
Abstract
Denne avhandlinga presenterer ein kvalitativ analyse av fire lærebøker for ungdomssteget. To av lærebøkene er skrive med utgangspunkt i den tidlegare læreplanen, LK06, medan dei to andre er skrive med utgangspunkt i noverande læreplan, LK20. Sidan det blir analysert fire ulike lærebøker, vil ein kort komparativ analyse òg bli presentert ved slutten av avhandlinga.
Ved innføringa av LK20 blei omgrepet kritisk tenking ein sentral del av læreplanen. Det er eit omgrep som kan definerast på mange måtar. I denne avhandlinga har eg undersøkt kva som blir lagt i omgrepet kritisk tenking, og eg har òg har presentert min eigen forståing av omgrepet. Ei lærebok er skrive for å vere relevant for styringsdokumenta til skulen. Sidan læreboka er relevant, kan den vere med på å synleggjere kva myndigheiter ved ulike tidspunkt, har ynskt innbyggjarane skal lære. LK20 er ein «verdiforankra læreplan», som er forankra i verdiane samfunnet byggjer på. Gjennom arbeid med kritisk tenking skal elevane utvikle ferdigheiter som gjer dei i stand til å bli kritisk tenkjande medborgarar.
Hovudfokuset for denne avhandlinga har vore å analysere om dei fire lærebøkene legg opp til kritisk tenking. For å avgrense temaet, har eg valt å sjå på kritisk tenking i tematikken andre verdskrig, som er eit normativt tema og kan bere preg av grunnforteljingar. For å belyse problemstillinga har eg utarbeidd nokre forskingsspørsmål. Eg vil gjennomføre ein kvalitativ analyse der eg vil sjå nærmare på om kritisk tenking blir nemnt i lærebøkene, og om tekstane ber preg av kjenneteikn til grunnforteljingar. Samstundes vil eg undersøkje korleis tekstane, bileta og oppgåvene i lærebøkene legg opp til nysgjerrigheit, sjølvstendig og reflekterande tenking.
Analysen viser at alle lærebøkene inneheld element i seg, som legg opp til kritisk tenking, uavhengig om den er basert på den nye eller den gamle læreplanen. Under tematikken andre verdskrig viser analysen at tekstane har tydelege kjenneteikn til ei grunnforteljing. Lærebøkene som er basert på LK20, legg i større grad opp til kritisk tenking gjennom tekst, bilete, refleksjonsspørsmål og oppgåver.
Ei lærebok er uansett alltid basert på lærebokforfattaren si tolking av læreplanen, og skal ikkje vere det einaste grunnlaget for undervising. Det er derfor viktig at læraren òg er kritisk til innhaldet i læreboka. Korleis arbeidet med kritisk tenking i tematikken andre verdskrig går for seg i eit klasserom, er vanskeleg å seie noko om, men ei lærebok kan leggje nokre premissar. This thesis presents a qualitative analysis of four textbooks for the secondary school level. Two of the textbooks are based on the previous curriculum, LK06, while the other two are based on the current curriculum, LK20. Since four different textbooks are analyzed, a brief comparative analysis will also be presented at the end of the thesis.
With the introduction of LK20, the concept of critical thinking became a central part of the curriculum. It is a concept that can be defined in many ways. In this thesis, I have examined what is meant by the concept of critical thinking, and I have also presented my own understanding of the concept. A textbook is written to be relevant to the school’s governing documents. Since the textbook is relevant, it can help to highlight what authorities at different times have wanted citizens to learn. LK20 is a “value-based curriculum”, that is rooted in the values upon which society is built. Through work with critical thinking, students should develop skills that enable them to become critically thinking citizens.
The main focus of this thesis has been to analyze whether the four textbooks encourage critical thinking. To narrow down the topic, I have chosen to examine critical thinking within the theme of World War II, which is a normative topic and may carry the characteristics of grand narratives. To address the main research question, I have developed some research questions. I will conduct a qualitative analysis where I will closely examine whether critical thinking is mentioned in the textbooks and whether the text show characteristics of grand narratives. At the same time, I will look at how the text, images and exercises in the textbooks promote curiosity, independent and reflective thinking.
The analysis shows that all the textbooks contain elements that encourage critical thinking, regardless of whether they are based on the new or the old curriculum. Under the theme of World War II, the analysis also reveals that the texts have clear characteristics of grand narratives. The textbooks based on LK20 place a greater encourage on critical thinking through texts, images, reflection questions and exercises.
A textbook is always based on the author’s interpretation of the curriculum and should not be the sole foundation for teaching. Therefore, it is important for the teacher to also be critical of the content in the textbook. How the work with critical thinking within the theme of World War II unfolds in the classroom is difficult to say anything about, but a textbook can set some premises.