Opplevd mestringstro og kilder til mestringstro hos YSK/TAF-elever i Norge
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3171799Utgivelsesdato
2024-11-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [61]
Sammendrag
Yrkesfaglig og Studiespesialiserende Kompetanse (YSK) og Tekniske og Allmenne Fag (TAF) er fireårige videregående utdanningsprogrammer i Norge, der elevene veksler mellom skole og arbeidsplass. Det finnes ingen forskning som omfatter flere ulike YSK/TAF-tilbud nasjonalt. Hensikten med denne studien var å identifisere faktorer i samarbeidet mellom YSK/TAF-skoler og bedrifter som positivt påvirker elevenes resultater. Studien benyttet en kvantitativ metode via en digital undersøkelse distribuert til skoler med YSK/TAF-tilbud.
Studien bygger på Sosial-kognitive teori, der mestringstro refererer til individets tro på egen evne til å oppnå spesifikke mål. Mestringstro, en sterk indikator for skoleresultater, ble brukt som mål på YSK/TAF-elevers prestasjoner. Teori om mestringstro og kilder til den dannet grunnlag for hypotesene, støttet av forskning på utdanninger som kombinerer teori og praksis. Mestringserfaringer ble antatt som den viktigste kilden til mestringstro. Andre hypoteser undersøkte sammenhenger mellom kilder til mestringstro og utdanningselementer, inkludert analyser av gruppestørrelse på opplæringsarenaer. Studien undersøkte også kjønnsforskjeller i mestringstro, da kjønnsfordelingen på YSK/TAF er mer balansert enn på ordinære utdanningsløp.
Resultatene viste delvis støtte til hypotesene. Mestringserfaring var ikke den sterkeste prediktoren for mestringstro, men økte med årstrinn. Vikarierende erfaring økte med klassestørrelse, mens arbeidsplassens størrelse ga ingen signifikante funn. Det ble heller ikke funnet signifikante resultater om lærerbesøk i praksis. Kjønnsforskjeller i mestringstro ble funnet blant hele utvalget og i kjønnsnøytrale og kvinnedominerte program.
Nåværende studie gir verdifull innsikt om YSK/TAF-utdanninger, særlig om elevenes mestringserfaringer. Videre forskning, inkludert kvalitative studier og longitudinelle undersøkelser, er nødvendig for å forstå utviklingen blant YSK/TAF-elever over tid. Yrkesfaglig og Studiespesialiserende Kompetanse (YSK) and Tekniske og allmenne fag (TAF) are four-year upper secondary education programs in Norway, where students alternate between school and workplace training. There is no existing research that covers multiple YSK/TAF programs nationwide. The purpose of this study was to identify factors in the collaboration between YSK/TAF schools and companies that positively influence student outcomes. The study employed a quantitative method through a digital survey distributed to schools offering YSK/TAF programs.
This study is based on Social Cognitive Theory, where self-efficacy refers to an individual's belief in their ability to achieve specific goals. Self-efficacy, a strong predictor of academic performance, was used as a measure of YSK/TAF students' achievements. Theories on self-efficacy and its sources formed the basis for the hypotheses, supported by research on educational programs combining theoretical and practical training. Mastery experiences were hypothesized to be the most important source of self-efficacy. The hypotheses examined connections between sources of self-efficacy and elements of YSK/TAF, including analyses of group size in training environments. This study also assessed gender differences in self-efficacy, as the gender distribution in YSK/TAF is more balanced than in ordinary programs.
The results partially supported the hypotheses. Mastery experiences were not the strongest predictor of self-efficacy. Vicarious experiences increased with class size. No significant results were found regarding teacher visits to students during workplace training. Gender differences in self-efficacy were observed across the full sample and within gender-neutral and traditionally female-dominated programs.
The present study provides valuable insights into YSK/TAF education, particularly regarding students' mastery experiences. Further research, including qualitative studies and longitudinal investigations, is necessary to understand the development of YSK/TAF students over time.