Music Therapy with Autistic Children : Insights from a Crossover Study on Psychometric Outcomes and Participant Preferences
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3175347Utgivelsesdato
2025-02-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Musikkterapi (MT) blir i økende grad anerkjent som en effektiv, styrkebasert intervensjon for å støtte autistiske barn. Gjennom musikalske opplevelser og utvikling av en terapeutisk relasjon, støtter MT kommunikasjon, emosjonell uttrykksevne og sosial interaksjon. Til tross for økende bevis fra randomiserte kontrollerte studier som støtter fordelene med MT, gjør variasjon i terapeutiske metoder og utfallsmål det utfordrende å sammenligne resultater på tvers av studier og å trekke definitive konklusjoner. I tillegg er forbedring av rapportering av intervensjonsinnhold avgjørende for å øke konsistens og transparens i MTforskning. Dette forskningsprosjektet bygger på tidligere funn som knyttet MT til forbedret sosial kommunikasjon og hjerneforbindelser, og hadde som mål å replikere og utvide disse resultatene innenfor en europeisk kontekst.
Mål: Music for Autism (M4A)-studien ble designet for å evaluere effekten av en 12- ukers MT-intervensjon sammenlignet med lekbasert terapi (PT) på sosial kommunikasjon og funksjonelle hjerneforbindelser. Målgruppen var autistiske barn i alderen 6-12 år. Denne avhandlingen fokuserer på: 1) å presentere en detaljert studieprotokoll for å sikre en transparent implementering av studien; 2) å utvikle en intervensjonsveileder for å definere og standardisere leveringen av en barnesentrert, semi-strukturert MT-tilnærming; og 3) å vurdere effekten av MT på sosial kommunikasjon og en rekke psykometriske utfall, samt evaluere deltakernes preferanser for intervensjonene.
Metoder: M4A-studien var en bi-nasjonal, assessor-blindet, randomisert crossoverstudie. Barn ble randomisert til å motta ulike sekvenser av MT og PT-intervensjoner, hvor hver intervensjon varte i tre måneder og ble adskilt av en tre måneders utvaskingsperiode uten behandling. MT-intervensjonene fra den opprinnelige studien ble grundig gjennomgått og tilpasset for å utvikle en standardisert intervensjonsveileder. Denne avhandlingen rapporterer om de psykometriske utfallsmålene som ble vurdert på fire tidspunkter i M4A-studien. Det primære psykometriske utfallsmålet var sosial kommunikasjon. Sekundære psykometriske utfallsmål inkluderte emosjonell velvære, adaptiv atferd, deltakelse, motoriske ferdigheter og familiens livskvalitet, alle vurdert med standardiserte verktøy. I tillegg vurderte deltakerne og deres familier sine preferanser for intervensjonene og ga kvalitativ tilbakemelding i form av spørreskjema, som ble samlet inn og oversatt til engelsk. Statistiske analyser for avhandlingen inkluderte en ANCOVA-modell for å evaluere effekten av intervensjonene. I tillegg ble en lineær mixed-effects-modell benyttet for å utforske tidseffekter og vurdere endringer på tvers av de forskjellige vurderingstidspunktene. Resultatene ble også sammenlignet med en tidligere studie for å evaluere om M4A-studien lyktes med å replikere funn.
Resultater: Totalt 53 barn ble inkludert i studien mellom september 2021 og februar 2024 i Bergen, Norge, og Wien, Østerrike, og ble randomisert til enten MT-PT (n=27) eller PT-MT (n=26) sekvenser. Intervensjonene ble standardisert gjennom en intervensjonsveileder, som grunnla dem i en felles teoretisk ramme og tillot fleksibilitet i individuelle sesjoner, samtidig som man fulgte en konsistent metodologi. Studien fant ingen signifikante forskjeller i sosial kommunikasjon eller noen av de sekundære utfallsmålene etter tre måneder med MT sammenlignet med PT. Imidlertid antydet trender potensielle fordeler ved MT for å redusere internaliseringsproblemer. Signifikante endringer ble observert ved ni-måneders oppfølging på tvers av ulike utfall. Deltakerne foretrakk generelt MT fremfor PT, og foreldrenes kommentarer fremhevet fordelaktig emosjonelt utbytte, samt verdien av den terapeutiske relasjonen. Ved å kombinere resultatene fra både M4A-studien og tidligere studier, ble små, men positive effekter av MT observert på tvers av de evaluerte domenene.
Konklusjoner: Selv om M4A-studien ikke replikerte tidligere funn av forbedring av sosial kommunikasjon, fremhevet studien likevel viktigheten av replikasjon i musikkterapiforskning, samt behovet for å ta klinisk meningsfulle endringer til etterretning. Funnene understreker betydningen av lengre varighet på intervensjoner og fremhever nødvendigheten av å velge utfallsmål som genuint gjenspeiler de levde erfaringene og preferansene til autistiske individer og familiene deres. I tillegg kan innlemming av deltakernes preferanser og kvalitative innsikter berike vår forståelse av intervensjonens relevans. Fremtidige studier bør se nærmere på større utvalgsstørrelser, lengre intervensjonsperioder og i større grad vektlegge kvalitative metoder for å fange opp de komplekse og nyanserte erfaringene til autistiske barn og deres familier. Background: Music therapy (MT) is increasingly recognized as an effective, strengths-based intervention for supporting autistic children. By engaging with children through musical experiences and the therapeutic relationship that develops, MT supports communication, emotional expression, and social interaction. Despite growing evidence from randomized controlled trials supporting the benefits of MT, variability in therapeutic methods and outcome measures makes it challenging to compare results across studies and draw definitive conclusions. Additionally, improving the reporting of intervention content is crucial to enhance consistency and transparency in MT research. This research builds on previous findings that linked MT to improved social communication and brain connectivity, aiming to replicate and expand these results within a European context.
Aims: The Music for Autism (M4A) trial was designed to evaluate the effects of a 12-week MT intervention compared to play-based therapy (PT) on social communication and functional brain connectivity in autistic children aged 6-12. This thesis focuses on: 1) presenting a detailed study protocol to ensure transparent trial implementation; 2) developing an intervention guide to standardize the delivery of a child-centered, semi-structured MT approach grounded in a common theoretical framework; and 3) assessing the impact of MT on social communication, a range of psychometric outcomes, and participant preferences for the interventions.
Methods: The M4A trial was a binational, assessor-masked, randomized crossover study. Children were randomized to receive different sequences of MT and PT interventions, with each intervention lasting three months and separated by a three-month washout period. The MT interventions from the previous study were thoroughly reviewed and adapted to develop a standardized intervention guide. This thesis reports on the psychometric outcomes assessed at four time points within the M4A trial. The primary psychometric outcome was social communication. Secondary psychometric outcomes included measures of emotional well-being, adaptive behavior, participation, motor skills, and family quality of life, all assessed with standardized tools. Additionally, participating children and their families rated their preferences for the interventions and provided qualitative feedback, which was collated and translated into English. Statistical analyses for the thesis included an ANCOVA model to evaluate the effects of the interventions and a linear mixed effects model to explore the effects of time and assess changes across the different assessment points. Results were also compared to the previous findings to evaluate whether the M4A trial successfully replicated their findings.
Results: A total of 53 children were enrolled in the trial between September 2021 and February 2024 in Bergen, Norway, and Vienna, Austria, and were randomized to either the MT-PT (n=27) or PT-MT (n=26) sequences. The interventions were defined through the developed intervention guide, allowing for flexibility in individual sessions while maintaining adherence to a consistent overall methodology. The study found no significant differences in social communication or any secondary outcomes following three months of MT compared to PT. However, trends suggested potential benefits of MT for reducing internalizing behaviors. Significant changes were observed at the nine-month follow-up across various outcomes. Participants generally preferred MT over PT, with parental comments highlighting emotional benefits and the value of the therapeutic relationship. When pooling the results of both the M4A trial and the previous findings, small but positive effects of MT were observed across the evaluated domains.
Conclusions: While the M4A trial did not replicate the previous findings on improved social communication, it emphasized the importance of replication in MT research and the need to consider clinically meaningful changes. The findings underscore the value of longer intervention durations and the necessity for outcome measures that genuinely reflect the lived experiences and preferences of autistic individuals and their families. Additionally, incorporating participant preferences and qualitative insights can enrich our understanding of the relevance of the interventions. Future studies should consider larger sample sizes, longer intervention durations, and a greater emphasis on qualitative measures to capture the complex and nuanced experiences of autistic children and their families.
Består av
Article I: Ruiz, M., Groessing, A., Guran, A., Koçan, A. U., Mikus, N., Nater, U. M., Kouwer, K., Posserud, M.-B., Salomon-Gimmon, M., Todorova, B., Wagner, I. C., Gold, C., Silani, G., & Specht, K. (2023). Music for autism: A protocol for an international randomized crossover trial on music therapy for children with autism. Frontiers in Psychiatry, 14. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3112401.Article II: Ruiz, M., Salomon-Gimmon, M., Specht, K., Gold, C., & Posserud, M.-B. (2024a). Music therapy with autistic children: A semi-structured approach for therapists and researchers. Not available in BORA awaiting publishing.
Article III: Ruiz, M., Kouwer, K., Koçan, A. U., Groessing, A., Posserud, M.-B., Silani, G., Specht, K., & Gold, C. (2024b). The effects of music therapy on social communication and well-being in autistic children: Psychometric outcomes and participant preferences from the M4A trial. Not available in BORA awaiting publishing.