Business-centric Hegemony in Sustainability Disclosure: A Critical Analysis of the Scientific Discourse
Abstract
Over de siste 10-20 årene kan man observere et økende fokus på bærekraftsrapportering i bedrifter og markeder, politikk (eksemplifisert ved EUs Corporate Sustainability Reporting Directive) og i vitenskapene. Likevel er det fare for at en markeds-sentrert forståelse av bedrifters bærekraft og bærekrafts-rapportering ikke vil være tilstrekkelig for å fremme den transformasjonen som er nødvendig for menneskehetens og planetens overlevelse. Denne oppgaven undersøker kritisk strukturen til, og produksjonen av, den vitenskapelige diskursen som inngår i bærekraftsrapportering. Oppgaven tar utgangspunkt i Rob Grays (2010) kritiske perspektiv, som utfordret den rådende business-as-usual-diskursen. Ved å anvende en blandet-metodisk tilnærming, inkludert bibliometrisk analyse, dokumentanalyse og etnografisk observasjon, undersøker oppgaven intellektuelle og tematiske strukturer og institusjonell maktdynamikk, som former forskningen på bærekraftsrapportering. Funnene viser at den dominerende diskursen legger stor vekt på finansielle hensyn, vinn-vinn scenarier, hvor bærekraft fremmes som drivkraft for bedriftsprofitt og konkurransefortrinn, samtidig som kritiske og transformative perspektiver marginaliseres. Dette gjenspeiles både i fokusområdene innen forskningen på bærekraftsrapportering og i selve forskningsdesignet . Ved å trekke på Foucaults maktteori kontekstualiserer forskningen institusjonalisert maktdynamikk i en europeisk sammenheng, hvor bare noen få kritiske stemmer trenger gjennom fra periferien. Oppgaven konkluderer med at Grays oppfordring ikke er blitt tatt alvorlig, og argumenterer for mer inkluderende, tverrfaglige og kvalitative tilnærminger. Disse burde utfordre de forretningssentrerte forståelsesrammene og bedre begripe bærekraftsutfordringenes systemiske natur. The growing support for sustainability disclosure in corporate practices, policy (exemplified by the EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive), and science is evident. Nevertheless, there is a concern that the business-centric framing of corporate sustainability and its disclosure will fall short of promoting real sustainable transformation necessary for the survival of humanity and the planet. This thesis critically examines the structure and production of the scientific discourse, building on Rob Gray’s (2010) call for alternative narratives that challenge the prevailing business-as-usual discourse. By employing a mixed-methods approach, including bibliometric analysis, document analysis, and ethnographic observation, this thesis provides insights into the intellectual and thematic structures of, as well as power dynamics shaping, sustainability disclosure research. The findings reveal that the dominant discourse emphasizes financial imperatives, such as the win-win scenario of sustainability as a driver of corporate profits and competitive advantage, while sidelining critical and transformative perspectives. This is evident both in the focus and research design of sustainability disclosure research. Drawing on Foucauldian power theory, the research contextualizes the institutionalized power dynamics in a European environment, with few critical voices emerging from the periphery. The thesis concludes that Gray’s call has not been answered sufficiently, advocating for more inclusive, interdisciplinary, and qualitative approaches that challenge the business-centric frameworks and address the systemic nature of sustainability challenges.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2029-11-20