ADHD hos jenter og kvinner: Hindringer for tidlig oppdagelse
Master thesis

View/ Open
Date
2024-12-16Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [544]
Abstract
Kunnskapen om ADHD hos jenter og kvinner er mangelfull. Dette bidrar til at jenter underdiagnostiseres i barndommen, og feildiagnostiseres i tenårene og ung voksen alder. Jenter og kvinner med udiagnostisert ADHD har blant annet økt risiko for å utvikle komorbide psykiske lidelser, utbrenthet, relasjonelle vansker, og maladaptive emosjonsreguleringsstrategier, som selvskading og rusmisbruk. Formålet med denne litteraturgjennomgangen var derfor å identifisere barrierer som hindrer tidlig oppdagelse av ADHD hos jenter. Tre viktige barrierer ble identifisert: (a) kunnskapsmangel, (b) differensialdiagnostiske utfordringer, og (c) maskering av ADHD-symptomer. Den viktigste og mest omfattende barrieren er kunnskapsmangel. For å øke kunnskapen om ADHD hos jenter og kvinner ble følgende tiltak foreslått: (a) kartleggingsskjema, utredningsverktøy og retningslinjer for utredning av ADHD bør inneholde beskrivelser og eksempler på kjønnsforskjeller i symptompresentasjon; (b) kartleggingsskjema, utredningsverktøy og retningslinjer for utredning av ADHD bør tydeliggjøre at funksjonstap ved ADHD ikke trenger å være synonymt med svekkede skoleprestasjoner, og inneholde eksempler på andre former for funksjonstap; og (c) det bør utvikles verktøy for å kartlegge maskering av ADHD-symptomer. Knowledge about ADHD in girls and women is inadequate. This contributes to underdiagnosis in childhood and misdiagnosis during adolescence and early adulthood. Girls and women with undiagnosed ADHD are at increased risk for developing comorbid psychiatric disorders, burnout, relational difficulties and maladaptive emotion regulation strategies such as self-harm and substance abuse. The aim of this literature review was to identify barriers preventing early identification of ADHD in girls. Three key barriers were identified: (a) lack of knowledge, (b) differential diagnostic challenges, and (c) masking of symptoms. The most significant barrier is lack of knowledge. To enhance awareness of ADHD in girls and women, the following initiatives were proposed: (a) screening tools, assessment instruments, and guidelines for ADHD evaluation should include descriptions and examples of gender differences in symptom presentation; (b) screening tools, assessment instruments, and guidelines should emphasize that functional impairment associated with ADHD is not necessarily synonymous with academic underachievement, and should provide examples of other forms of functional impairment; and (c) tools should be developed to assess masking of ADHD-symptoms.