Fritak på religiøst grunnlag – en endringsmelding
Journal article, Peer reviewed
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Siden 2005 har elever, og deres foresatte, i norske grunnskoler hatt en rett til fritak fra aktiviteter som de opplever som problematiske ut fra eget livssyn, eller som de opplever som utøvelse av andres livssyn. I 2015 etterlyste Bengt-Ove Andreassen en tilsvarende rettighet i den videregående skolen i en faglig diskusjon med Njål Høstmælingen, i Prismet. Med ny opplæringslov som er gjeldende fra 01.08.2024, blir dette en realitet. I lys av menneskerettighets- og majoritets- og minoritetsperspektiver diskuterer jeg endringene i fritaksretten og forholdet til religion i den nye opplæringsloven. Det er viktig å se på disse endringene for å forstå de rammene som eksisterer i norsk skole for å ivareta elevenes og foresattes menneskerettigheter i ulike majoritets- og minoritetssammenhenger, med en ny opplæringslov.