Mestringsforventning hos innsatte med barnevernserfaring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3179885Utgivelsesdato
2017-05-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [174]
Sammendrag
Bakgrunn: Forskning viser at en stor andel barn og unge som har eller har hatt kontakt med barnevernet har store utfordringer relatert til skole. Videre er det funnet sammenhenger mellom omsorgssvikt og senere kriminell atferd. Til tross for slike funn, foreligger det lite forskning som har undersøkt innsatte med barnevernserfaring. De som imidlertid foreligger, viser at 1⁄3 av innsatte i norske fengsel har hatt kontakt med barnevernet i sin oppvekst. Problemstilling: Har innsatte med barnevernserfaring lavere akademisk mestringsforventning enn innsatte uten slik bakgrunn, og predikerer mestringsforventning deltakelse i utdanningsaktivitet i fengsel? Metode: I 2012 gjennomførte Forskningsgruppe for kognisjon og læring ved det psykologiske fakultetet ved Universitet i Bergen sammen med Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga og Eikeland forskning og undervisning en spørreundersøkelse blant innsatte i norske fengsel. 1276 innsatte deltok, som ga en svarprosent på 52,3 av målpopulasjonen. I denne oppgaven er deler av datamaterialet fra spørreskjemaet tatt i bruk for å innhente kunnskap om innsatte med barnevernserfaring. Resultater: Forskningsfunnene viser at innsatte med barnevernserfaring skårer signifikant lavere i akademisk mestringsforventning innenfor lesing og skriving, matematikk og selvregulert læring enn øvrige innsatte. Videre påpekes det signifikant sammenheng mellom disse dimensjonene og deltakelse i utdanningsaktivitet i fengsel. Lav grad av mestringsforventning i lesing og skriving og høy grad av mestringsforventning i matematikk og selvregulert læring har vist seg å være det som predikerer deltakelse i utdanningsaktivitet i fengsel for denne gruppen. Konklusjon: Våre funn bidrar med ny verdifull kunnskap om hvordan de innsatte med barnevernserfaring selv evaluerer egen mestring og hvorvidt dette har sammenheng med deres deltakelse i utdanningsaktivitet i fengselet - kunnskap som bør få betydning for tilrettelegging og utvikling av undervisningen i norske fengsler.