Ombygging av en ensylindret dieselmotor til dual-fuel drift på etanol
Master thesis

View/ Open
Date
2022-07-04Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [127]
Abstract
Denne rapporten beskriver ombyggingsprosessen av en ensylindret dieselmotor til dual-fuel drift på etanol, og videre presenterer resultater fra utførte forsøk med etanol. Rapporten inkluderer et teoretisk nødvendig grunnlag for å beskrive konseptet dual-fuel med tilhørende motorterminologi. Det fremvises to ulike ombygginger for dual-fuel, et design for forgasser og et design for elektronisk styrt injektor. Underveis i rapporten beskives tankegangen og designenes virkemåtet for de ulike løsningene, før ferdig design presenteres som resultat. Testmotor er av typen Petter Diesel PH1W og alle forsøk forekomer på driftspunktet 10 Nm @ 1500 RPM. Utførte forsøk er av fire ulike kombinasjoner av brennstoff, først et referanseforsøk på ren diesel, etterfulgt av henholdsvis 25%-50%-75% teoretisk etanolerstatning for samme driftspunkt. Fra forsøk ble det samlet en rekke data som blant annet inkluderer sylindertrykk, varmeomsetning, ulike endringer i målt forbruk. Samlet resultat presenteres i rapport, før resultater sammenlignes mot hverandre og diskuteres. Vurderinger fra forbrenning av etanol viser en økt hastighet for utviklet varme ved økende andel etanol. Det observeres også en økende trykkstigning og økt tenningsforsinkelsen ved større injeksjoner av etanol. For samtlige forsøk ble det observert et lavere sylindertrykk. Rapportens vitenskapelige bidrag er å ta del i forskning rettet mot klimanøytrale brennstoff som kan anvendes i konvensjonelle dieselmotorer. Det vil bidra et steg videre mot reduksjon av klimaskadelige utslipp.