«En god overgangsalder er et fellesprosjekt» En fokusgruppestudie om opplevelser med en informasjonsvideo om overgangsalderen
Abstract
Sammendrag:Bakgrunn: Overgangsalderen er en fase de fleste kvinner skal gjennom, og oppleves ulikt mellom kvinner samt mellom forskjellige samfunn og kulturer. De fleste får symptomer på hormonendringer, men noen er mer plaget enn andre. Kvinner etterspør mer og tidligere, informasjon om denne fasen. Opplevelse av sammenheng, bestående av begrepene: Begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet, kan ha en helsefremmende effekt. Det er et potensiale for helsefremming og forebygging i forbindelse med overgangsalderen.Hensikt: Å utforske hvordan en informasjonsvideo om overgangsalderen oppleves av kvinner mellom 40-55 år. Videre hvordan informasjon om overgangsalderen kan formidles for å gjøre perioden begripelig, håndterbar og meningsfull.Forskningsspørsmål 1: Hvordan oppleves en informasjonsvideo om overgangsalderen av kvinner mellom 40-55 år?Forskningsspørsmål 2: Hvilke assosiasjoner får kvinner i alderen 40-55 år etter å ha sett en informasjonsvideo om overgangsalderen?Metode: To kvalitative fokusgruppeintervjuer med kvinner mellom 40-55 år. Analyse med systematisk tekstkondensering.Resultat: Det var fem hovedresultater. 1.Vi er forskjellige og trenger ulik tilnærming, 2. Møt kvinner med forståelse og kunnskap gjennom hele livet. 3. Flere må ha kunnskap for at overgangsalderen skal bli bra, 4. Vi trenger et felles språk for overgangsalderen, 5. Et tydelig, anerkjennende, oppdatert og tilgjengelig helsevesen.Konklusjon: Kvinner ønsker økt tilgjengelighet til mer forståelig informasjon om overgangsalderen. Det er behov for et felles vokabular, og at opplæring starter tidligere. Dersom en informasjonsvideo skal bidra til økt opplevelse av sammenheng, må den kanskje fungere sammen med andre helsefremmende tiltak i samfunnet. Abstract: Background: Most women go through the menopausal transition at some point. The experience may vary between women, cultures and societies. Most women experience varying degree of symptoms due to the hormonal changes. Women desire more information about the phase, at an earlier stage. “Sense of Coherence”, e.g.: “Comprehensibility”, “Manageability” and “Meaningfulness” may have a Health Promoting effect. There is a potential for Health Promotion during the menopausal transition.Aim: Explore the experiences of women between 40-55 years with an informational video on the topic “menopause”. Further, how information could be provided to make this phase “Comprehensible”, “Manageable” and “Meaningful”.Research question 1: How do these women experience an informational video about the menopause transition?Research question 2: What associations do these women get from seeing an informational video about menopause?Method: Two qualitative focus group interviews with women between 40-55 years of age. Analysis by systematic text condensation.Findings: 1. We are not alike, and we have individual needs, 2. Women need to be met with knowledge and understanding throughout their lives, 3. More people need knowledge to facilitate the menopause, 4. We need a common language for the menopause, 5. The healthcare system needs to be available and knowledgeable. Conclusion: Women want more comprehensible information about the menopausal transition, that is available for all, at an earlier stage. A common language about the menopause is needed. An informational video might help to increase the sense of coherence, if accompanied by societal actions on health promotion as well.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2026-05-15