Fosterhjemmet – et viktig hus i barnets landsby
Abstract
Sammendrag
Barnevernstjenestens oppfølging i barnets fosterhjem er viktig for å sikre støtte til både fosterforeldrene og barnet, forebygge sammenbrudd i plasseringen, og ivareta barnets utvikling og trivsel. Samtidig viser tidligere forskning at kvaliteten på oppfølgingen varierer. Parallelt har enkelte kommuner utviklet nye modeller og tiltak for å styrke en mer helhetlig og systematisk oppfølging i praksisfeltet. Formålet med dette masterprosjektet er å utforske fosterforeldres erfaringer med oppfølging og samarbeid, basert på følgende forskningsspørsmål: (1) Hvordan beskriver fosterforeldrene samarbeid og oppfølging fra barneverntjenesten og veilederne etter landsbymodellen?». Studien er gjennomført i samarbeid med barnevernstjenesten i Øygarden kommune som en delevaluering av tjenesteinnovasjonsprosjektet Landsbymodellen.
Datamaterialet består av fem semistrukturerte intervjuer med fosterforeldre. Analysen er gjennomført med refleksiv tematisk analyse, og det teoretiske rammeverket bygger på Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell, Arnsteins stigemodell for medvirkning, og prinsipper for relasjonelt arbeid.
Funnene viser at fosterforeldrene har ulike erfaringer med oppfølging og samarbeid fra barnevernstjenesten. Deres beskrivelser fremhever betydningen av å anerkjenne fosterforeldrenes rolle, og fasilitere etableringen av trygge og tillitsfulle relasjoner. Videre viser funnene at Landsbymodellen fremmer bedre samarbeid og støtte i arbeidet. Studien kan bidra til et nyansert grunnlag for videreutvikling av fosterhjemsomsorgen.
Nøkkelord: Tjenesteinnovasjonsprosjekt, Landsbymodellen, oppfølging av fosterforeldre, samarbeid, fosterhjemsomsorgen, barnevernstjenesten Abstract
Follow up by the child welfare service in foster homes is crucial to ensure support for both foster parents and children, prevent breakdowns, and promote the child's development and well-being. However, previous research shows that the quality of follow-up varies. In response, some municipalities have developed new models to strengthen more holistic and systematic follow-up practices. This master thesis explores foster parents' experiences with follow-up and collaboration, based on the research question: (1) How do foster parents describe collaboration and follow-up from the child welfare services and the advisors within the Village Model? The study was conducted in collaboration with the child welfare service in Øygarden municipality as part of a partial evaluation of the Village Model innovation project.
The data consists of five semi-structured interviews with foster parents. Reflective thematic analysis was used, and the theoretical framework draws on Bronfenbrenner's developmental ecological system theory, Arnstein's ladder of participation, and principles of relational work.
The findings highlight differences in how foster carers experience follow-up and collaboration, emphasizing the importance of being acknowledged in their caregiving role and the need for safe, trusting relationships. The Village Model was perceived as promoting improved collaboration and support. The study contributes to a nuanced foundation for the further development of foster care services.
Keywords: Service innovation project, The village Model, follow-up of foster parents, collaboration, foster care services, child welfare service
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2027-05-15