Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvam, Katarina Helenaeng
dc.date.accessioned2015-08-24T12:31:28Z
dc.date.available2015-08-24T12:31:28Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.date.submitted2015-06-01eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10349
dc.description.abstractI masteroppgaven Oppgaver i kjemilærebøker og deres betydning i undervisningen (Bodal, 2013) ble oppgaver i tre av de mest benyttede kjemilærebøkene for videregående skole i Norge i dag analysert. Analysen viste at forskjellene mellom lærebøkene var små, og at de fleste oppgavene var det man kan kalle rutineoppgaver med lav kompleksitet. Denne masteroppgaven bygger videre på dette arbeidet og de sentrale spørsmålene har vært: - Finnes det andre typer oppgaver i kjemilærebøkene? - Finnes det andre typer kjemilærebøker som håndterer oppgaver annerledes enn dagens lærebøker? - Har det alltid vært så mange oppgaver i lærebøkene i kjemi? Fokuset har vært på utviklingen i kjemioppgaver i lærebøker fra 1900 og frem til i dag som er skrevet for det som tilsvarer dagens videregående skole. For å kunne utforske lærebøkenes oppgaver og se nærmere på om det har skjedd noen utvikling på dette området har det vært nødvendig og først kartlegge hvilke lærebøker som fantes i hele denne tidsperioden. Etter at lærebøkene var gjort rede for ble det etter en foranalyse av lærebøkene bestemt at det beste var å dele opp denne tidsperioden og se på endringene i oppgaver ved hjelp av ulike tilnærminger. Regneoppgaver før 1970 er blitt kategorisert etter kompleksitet, og fra 1970 til i dag er det videreutviklet et analysesystem slik at det kunne gjennomføres en analyse av disse oppgavene med bakgrunn i hvilke handlinger som kreves av elevene for å løse dem. Det er også satt ekstra fokus på endringene som skjedde på 1970-tallet. Gjennom dette arbeidet er det funnet at frem til 1970 var lærebøkene preget av få oppgaver der alle, med få unntak, var regneoppgaver. På 70-tallet økte antall oppgaver kraftig i lærebøkene. I tillegg ble det i løpet av 1970-årene helt normalt med teorioppgaver. I perioden fra 1970 frem til i dag inneholder lærebøkene langt flere oppgaver, som er en blanding av teori og regning. Ut fra analysen av disse oppgavene er det ikke funnet noen andre oppgavetyper enn de vi ser i dagens lærebøker. Under halvparten av oppgavene i denne perioden krever at det blir utført flere forskjellige handlinger, noe som viser at kompleksiteten i oppgavene er lav. Kun 2 % av de analyserte oppgavene krever tre handlinger, ingen krever flere.en_US
dc.format.extent1390601 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.rightsCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.titleOppgaver i kjemilærebøker i perioden 1900-2015en_US
dc.typeMaster thesis
dc.description.localcodeMAMN-KJEM
dc.description.localcodeKJEM399K
dc.subject.nus752299eng
fs.subjectcodeKJEM399K


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel