Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDypvik, Guri Gjermstadeng
dc.date.accessioned2015-08-26T09:14:05Z
dc.date.available2015-08-26T09:14:05Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.date.submitted2015-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10362
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie som undersøker helsepersonells tanker om hvordan musikkterapi som profesjonell praksis kan bli integrert i demensomsorgen, og hvordan helsepersonell og musikkterapeuter kan samarbeide for å få dette til å skje. For å undersøke dette, har det blitt gjennomført to fokusgruppeintervju med seks helsepersonell som jobber ved to demensavdelinger på et sykehjem. For å kontekstualisere studien har jeg undersøkt litteratur som utdyper musikkterapi som profesjon og forskningsfelt innenfor demens- og eldreomsorgen. Jeg har i tillegg undersøkt litteratur som utforsker det synet andre fagpersoner innenfor helsesektoren har på musikkterapi. Funnene tyder på at kunnskapsutveksling mellom helsepersonell og musikkterapeuter er et viktig bidrag i integreringen av musikkterapi på demensavdelingene. Det å gjøre både taus og eksplisitt kunnskap tilgjengelig og forståelig for hverandre ble vektlagt som et viktig aspekt som påvirket kvaliteten av musikkterapitiltakene. Det var spesielt tre områder av kunnskap som ble sett på som viktig. Disse var kunnskap om musikkterapi, kunnskap om demens og personlig kunnskap om den enkelte beboer på sykehjemmet. Kunnskapsutveksling er en forutsetning for å skape en felles kunnskapsplattform for musikkterapeuter og helsepersonellen_US
dc.description.abstractFrom part to whole -A qualitative study that examines how music therapy can be a part of dementia care in nursing homes. This is a qualitative study that examines health care professionals' opinions on how to integrate music therapy as a professional practice in dementia care, and how health care professionals and music therapists could collaborate to make this happen. To investigate this, two focus group interviews were conducted with six health care professionals working at two dementia units in a nursing home. To contextualize the study, discussions related to music therapy as a profession and research-field related to dementia and elderly care, have been presented. Additionally, I have included literature that explores perceptions of music therapy and its properties amongst professionals in different fields of health care. The findings suggest that knowledge exchange between the health care professionals and music therapist is an important contribution to the integration of music therapy in the dementia care units. To make both tacit and explicit knowledge available and understandable for others through a continuous dialogue was highlighted as an important aspect that impacted the quality of the music therapy groups. There were especially three areas of knowledge that were seen as important. These were knowledge about music therapy, knowledge about dementia and personal knowledge about each individual resident at the nursing home. Knowledge exchange is a prerequisite for creating a platform of common knowledge for music therapists and health professionals.en_US
dc.format.extent1812240 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.subjectmusikkterapieng
dc.subjectdemenseng
dc.subjectsykehjemeng
dc.subjectkunnskapsutvekslingeng
dc.subjectintegreringeng
dc.titleFra del til helhet. En kvalitativ studie som undersøker hvordan musikkterapi kan bli en del av demensomsorgen på sykehjemeng
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionpublishedVersion
dc.description.degreeMaster i Musikkterapi
dc.description.localcodeMAHF-INMUT
dc.description.localcodeMUTP350
dc.subject.nus715136eng
fs.subjectcodeMUTP350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel