Terapeutisk sangskriving i et ressursorientert og psykodynamisk perspektiv - En konseptuell litteraturgjennomgang.
Abstract
Denne masteroppgaven inneholder ressursorinetert og psykodynamisk sangskrivingsmetodikk. Hovedfokuset for denne litteraturgjennomgangen har vært å presentere for leseren hvordan musikkterapeuter kan tilnærme seg en sangskrivingsprosess, i tilknytning til en psykodynamisk eller ressursorientert praksis. I forhold til en ressursorientert musikkterapi er det seks teknikker for sangskriving presentert i hovedkapittelet, og fem tilnærminger for det psykodynamiske. Sangskrivingsmetodene er supplert med terapeutiske prinsipper og mål for terapeutiske prosesser. Et delmål for denne oppgaven har vært å diskutere likheter og forskjeller mellom ressursorientert og psykodynamisk musikkterapi. Denne diskusjonen er forsøkt knyttet opp mot terapeutisk sangskriving. Formatet av en konseptuell litteraturgjennomgang ble valgt fordi det var passende for å beskrive terapeutisk sangskriving som sådan, og det tilbydde også en god ramme for å utforske sammenhengen mellom sangskriving og de nevnte teoretiske rammeverk. Therapeutical songwriting in a resource- oriented and psychodynamic perspective - A conceptual litterature review This masters thesis consist of psychodynamic and resource-oriented songwriting methodology. The main focus for this litterature review have been to present to the reader how music therapists can approach a songwriting process, in relation to a resource-oriented or psychodynamic practice. In relation to a resource-oriented music therapy there are six techniques for terapeutic songwriting listed in the main chapter, and five approaches that originates in psychodynamic music therapy. The songwriting methods is also supplied with therapeutic principles and aims for the therapeutical processes. Another aim for this thesis have been to discuss similarities or differences between resource-oriented music therapy and psychodynamic music therapy. I have to the best of my ability tried to relate these similarities and differences to therapeutic songwriting. The format of a conseptual litterature review was chosen because it suited the purpose of describing therapeutic songwriting as such, and it provided a good framework for examining the relation of songwriting with the mentioned theoretical frameworks.