Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorToppe, Maria Skjeldrum
dc.date.accessioned2016-07-18T08:09:20Z
dc.date.available2016-07-18T08:09:20Z
dc.date.issued2016-05-16
dc.date.submitted2016-05-16eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12311
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i musikkterapi fokuserer på bruk av folkemusikk og folkedans i arbeid med mennesker fra ulike kulturer. Den baserer seg på forskning i det multikulturelle prosjektet "Fargespill". Fargespill er ikke et musikkterapiprosjekt, men har flere likheter med samfunnsmusikkterapeutiske praksiser. Studien ser nærmere på deltagernes erfaringer med å ta del i et prosjekt som Fargespill, knyttet til de to begrepene integrering og inkludering. Det settes spesielt fokus på hvilke muligheter folkemusikk og folkedans kan gi i denne settingen, samt hvordan resultatene i studien kan brukes videre i musikkterapeutisk praksis. Studien er basert på kvalitative intervju med seks deltagere i Fargespill, samt deltagende observasjon på øvelser. Funnene i studien peker i retning av at Fargespill med sine arbeidsmetoder fungerer godt som et integreringsprosjekt, og videre til at dette fører til deltagernes opplevelse av å være inkludert i prosjektet. Fellesskap, læring, selvfølelse, glede og trivsel trekkes frem som sentrale følger av prosjektet, og folkemusikken og folkedansens kulturelle tilknytning ser ut til å være viktig for deltagerne.en_US
dc.description.abstractFolk music and folk dance as a tool for integration and inclusion in encounters with children and adolescents from different cultures" - A qualitative study of the participants' experiences in using folk music and folk dance as a means for integration and inclusion in the project Fargespill". This thesis in the field of music therapy focuses on the use of folk music and folk dance in working with people from different cultures. It is based in a study of a multicultural project called Fargespill" ( kaleidoscope"). Fargespill is not a music therapy-project, but it has similarities with community music therapy practices. The study explores the participants' experiences as participants in Fargespill, with regard to integration and inclusion. The potential of folk music and folk dance in this setting is examined, as well as the relevance of the findings for the practice of music therapy. The study is based on qualitative interviews with six participants, and participatory observation during Fargespill practice. The findings suggest that the practical approaches that are used in Fargespill enhance integration, and also lead up to the participants' feelings of being included in the Fargespill community. The experiences of belonging, learning, self- esteem and joy are central elements in the findings, and the cultural connectedness of folk music and folk dance seems to be important for the participants.en_US
dc.format.extent4007521 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectFargespilleng
dc.subjectfolkemusikkeng
dc.subjectfolkedanseng
dc.subjectintegreringeng
dc.subjectinkluderingeng
dc.subjectulike kulturereng
dc.subjectmusikkterapieng
dc.subjectmusikkterapeutisk praksiseng
dc.subjectkvalitative intervjueng
dc.subjectdeltagende observasjoneng
dc.titleFolkemusikk og folkedans som et verktøy for integrering og inkludering i møte med barn og unge fra ulike kulturer - en kvalitativ undersøkelse av deltagerne i ”Fargespill” sine opplevelser av å bruke folkemusikk og folkedans som et potensiale for integrering og inkludering.eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster i Musikkterapi
dc.description.localcodeMAHF-INMUT
dc.description.localcodeMUTP350
dc.subject.nus715136eng
fs.subjectcodeMUTP350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel