• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Koffor har isje eg det du har?» Selvpresentasjon og sosial sammenligning blant unge jenter på Instagram

Johannessen, Ingrid Aarseth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
144681612.pdf (4.652Mb)
URI
http://hdl.handle.net/1956/12379
Date
2016-05-17
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [594]
Abstract
Denne oppgaven handler om hvilke opplevelser og erfaringer unge jenter har med bildedelingstjenesten Instagram. Jeg har undersøkt hvilke bilder unge jenter publiserer på Instagram, om de ønsker å gi et spesielt inntrykk til andre gjennom bildene sine og om de har erfaring med sosial sammenligning på Instagram. Jeg gjennomførte til sammen åtte intervju, hvor ett av dem er enkeltintervju og resten er parintervju (to informanter på hver gruppe). Utvalget består av 15 informanter. Alle informantene er jenter, i alderen 14-15 år og går på 10.trinn ved en ungdomsskole i Bergen. Studien viser at nesten alle informantene har to brukerkontoer på Instagram, en privatkonto og en offentlig konto. Privatkontoen er lukket og kun for nære venner, mens den offentlige kontoen er åpen og tilgjengelig for "alle". Informantene publiserer fine og ordentlige bilder på sin offentlige konto, og stygge og tullete bilder på privatkontoen sin. På begge brukerkontoene ønsker informantene å gi et spesielt inntrykk til publikum. På privatkonto ønsker de å bli oppfattet som morsomme og lite selvhøytidelige, og på offentlig konto som pene og populære. Av intervjuene fremgår det at alle informantene har erfaring med sosial sammenligning på Instagram. De sammenligner seg mest med personer som har inspirasjonskontoer, og deretter kjendiser og venner. Informantene sammenligner seg med andre på flere områder, men særlig innen utseende, kropp, likes og reising. Når informantene sammenligner seg med andre på Instagram, føler de seg ofte dårlig, trist, mindre fornøyd med seg selv og "mister litt selvtillit".
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit