Show simple item record

dc.contributor.authorFredheim, Kristin
dc.date.accessioned2016-08-22T07:35:57Z
dc.date.available2016-08-22T07:35:57Z
dc.date.issued2016-05-15
dc.date.submitted2016-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12660
dc.description.abstractTrolldomsprosessene var et historisk fenomen som fant sted innenfor en begrenset tidsperiode mot slutten av middelalderen og inn i tidlig moderne tid. Det er spor etter trolldomsprosesser i middelalderen, men de store, intense prosessene fant sted fra rundt 1420 og frem til andre halvdel av 1700-tallet. Prosessene økte i omfang fra slutten av 1500- tallet, var på sitt mest intense mellom 1570 og 1680, og de siste lovlige henrettelser fant sted på slutten av 1700-tallet. Dette er et tema som har fascinert svært mange mennesker, og det er et tema som det har blitt skrevet, og fortsatt blir skrevet, enorme mengder om. Trolldomsprosessene er omkranset av myter, og det er dette jeg har tatt tak i i denne oppgaven. Det har vært umulig å se på alle mytene som finnes i forbindelse med dette, så jeg har arbeidet med tre. Jeg har sett på myten om at millioner av mennesker mistet livet i løpet av prosessene, at trolldomsprosessene foregikk i middelalderen og at alle trollfolk ble brent på bålet. Det jeg har ønsket å finne ut av er hvordan disse mytene fortsatt holdes i live i dag. Kildene jeg valgte for å belyse dette var skolebøker og fysiske leksikon. Grunnen til at jeg valgte nettopp disse kildene er mange; de når ut til alle lag av befolkningen, de er tilgjengelige for alle, de faller inn i en kategori man kan kalle «troverdig» litteratur. Metoden jeg valgte for mitt arbeid med kildene var representasjonsanalyse. Kildens verdi vurderes ikke ut i fra om den snakker «sant» eller ikke, men heller hvilket lys kildene kaster på de spørsmål jeg ønsker svar på. Har leksikon og skolebøker bidratt til å holde liv i mytene rundt trolldomsprosessene? Jeg har arbeidet med mytene hver for seg, sett på hva kildene har hatt og si, og deretter kommet med et sammendrag og en konklusjon. Svaret på min problemstilling viste seg å være nyansert. Både skolebøker og leksikon har bidratt til å holde liv i mytene, men på forskjellige måter og i ulike myter.en_US
dc.description.abstractThe period of the witch trials were a historical phenomenon that took place within a limited time period towards the end of the Middle Ages and into the Early Modern Period. There are traces of witchcraft trials in the Middle Ages, but the large, intense trials took place from around 1420 until the second half of the 1700s. The trials increased in scope from the late 1500s, was at its most intense between 1570 and 1680, and the last legal executions took place in the late 1700s. This is a topic that has fascinated many people. It has been written vast amounts on this topic, and there are new writings weekly still. The witchcraft trials are surrounded by myths, and this is what I have addressed in this paper. It is an impossible task to look at all the myths associated with witches and the trials, so I have been working with three of them. Namely the myth that millions of people lost their lives during the trials, the myth that the witch trials took place during the Middle Ages, and the myth that all witches, sorcerers and warlocks were burned at the stake. My goal for this thesis was to find out how these myths are still being kept alive today. The sources I chose when working with this was encyclopedias and textbooks for school. I have only used printed encyclopedias, not digitized ones. The reasoning behind my choice of sources are varied: they reach every segment of the population, they are available to everyone, they fall into a category we might label credible" literature. The method I chose when working with my chosen sources is representative analysis. The sources value is not based on whether it tells the truth" or not, but rather what light the source can shed on the questions I want answered. Have encyclopedias and textbooks contributed in keeping the myths surrounding the witchcraft trials alive? I have worked with the myths separately, look at what the sources said, and then brought it all together in the summary and conclusion. The answer to my question turned out to be rather nuanced. Both textbooks and encyclopedias have helped to nurture the myths, but in quite different ways.en_US
dc.format.extent1405437 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectTrolldomsprosesseneeng
dc.subjectmytereng
dc.subjecttrolldomeng
dc.titleMyter rundt trolldomsprosesseneeng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster i Historie
dc.description.localcodeMAHF-HIS
dc.description.localcodeHIS350
dc.subject.nus713107eng
fs.subjectcodeHIS350


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record