Musikk som terapeutisk bevegelse: En studie om hvordan musikk og bevegelse blir integrert i musikkterapi
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/12808Utgivelsesdato
2016-05-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker musikkterapeuters bevissthet rundt musikk og bevegelse i musikkterapeutisk praksis. Gjennom kvalitativ studie er fire musikkterapeuter intervjuet. Studiet hadde som mål å finne ut hvordan musikken og bevegelsen blir inkludert i musikkterapi og hvordan disse to fenomenene gir en terapeutisk forandring. Intervjuene er sett i lys av teoretiske perspektiver angående det fenomenologiske musikksynet, affektinntoning og vitalitetsaffekt, musikk og bevegelse, og musikkrelaterte kroppsbevegelser. Funnene viser at musikk har evne til å skape både indre og ytre bevegelser. I den musikkterapeutiske tilnærmingen er det gjensidig påvirkning mellom musikk og bevegelse. Det oppstår bevegelse i det musikalske samspillet og disse bevegelsene brukes til kommunikasjon. Musikkterapeuten tar utgangpunkt i og møter klienten musikalsk ut i fra bevegelsen som klienten uttrykker. Resultatet fra studien viser at musikkterapeutene har ulik erfaring og bevissthet omkring musikk og bevegelse i musikkterapien. Den viser også at musikk og bevegelse i musikkterapi åpner opp for fire grunnleggende faktorer som er viktig i den musikkterapeutiske praksisen; samspill, relasjon, deltakelse og inkludering. This study investigates music therapists' awareness regarding music and movement in music therapy practice and how these two phenomena are considered to facilitate therapeutic change. An qualitative analysis of semi-structured interviews with four music therapists are illuminated by theoretical perspectives regarding a phenomenological view of music, affect intonation and vitality affect, music and movement, and music-related body movements. The findings show that music has the potential to create both internal and external movements and that there are mutual influences between music and movement in music therapeutic processes. Further, this study highlights that music therapists have different levels and forms of experience and awareness of music and movement in music therapy. Most importantly it also shows that a consideration of music and movement in music therapy brings into focus four basic factors that are fundamentally significant in music therapeutic practice: interaction, relationship, participation and inclusion.