• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkurranse og lojalitet: En analyse av lojalitetsrabatters effekt på konkurransen, og hvordan de bør reguleres

Pedersen, Jens Petter Grini
Master thesis
Thumbnail
View/Open
149870648.pdf (953.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/12956
Date
2016-09-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Economics [267]
Abstract
Oppgaven har en todelt problemstilling. For det første ønsker den å svare på hvorvidt lojalitetsrabatter påvirker konkurransen på en positiv eller negativ måte. For det andre vil den forsøke å avklare hvilken konkurranserettslig praksis norske konkurransemyndigheter bør benytte seg av overfor lojalitetsrabatter. For å svare på problemstillingen gjennomgås teoretisk, empirisk og juridisk litteratur på lojalitetsrabatter. Gjennomgangen tyder på at lojalitetsrabattenes nettoeffekt på markedet er positiv i de fleste tilfeller hvor de brukes. Samtidig finner jeg at det er to scenarioer hvor rabattene sannsynligvis har en negativ nettoeffekt på markedet. De to scenarioene er (1) der lojalitetsrabattene brukes av dominerende bedrifter som en form for ekskluderende misbruk, og (2) der den generelle bruken av lojalitetsrabatter i markedet bidrar til å dempe konkurransen. Jeg finner at den norske konkurranseloven er utformet på en måte som er egnet til å hindre disse scenarioene fra å oppstå. § 11 gir hjemmel til å straffe bruk av lojalitetsrabatter der rabattene utgjør en form for ekskluderende misbruk. § 14 gir hjemmel til å innføre forskrifter som kan begrense bruken av lojalitetsrabatter til å dempe konkurransen. Avslutningsvis vurderer jeg hvordan konkurransemyndighetene bør forholde seg til paragrafene, for å begrense antikompetitive effekter av lojalitetsrabattene på en så effektiv måte som mulig.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit