Konkurranse og lojalitet: En analyse av lojalitetsrabatters effekt på konkurransen, og hvordan de bør reguleres
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/12956Utgivelsesdato
2016-09-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Economics [304]
Sammendrag
Oppgaven har en todelt problemstilling. For det første ønsker den å svare på hvorvidt lojalitetsrabatter påvirker konkurransen på en positiv eller negativ måte. For det andre vil den forsøke å avklare hvilken konkurranserettslig praksis norske konkurransemyndigheter bør benytte seg av overfor lojalitetsrabatter. For å svare på problemstillingen gjennomgås teoretisk, empirisk og juridisk litteratur på lojalitetsrabatter. Gjennomgangen tyder på at lojalitetsrabattenes nettoeffekt på markedet er positiv i de fleste tilfeller hvor de brukes. Samtidig finner jeg at det er to scenarioer hvor rabattene sannsynligvis har en negativ nettoeffekt på markedet. De to scenarioene er (1) der lojalitetsrabattene brukes av dominerende bedrifter som en form for ekskluderende misbruk, og (2) der den generelle bruken av lojalitetsrabatter i markedet bidrar til å dempe konkurransen. Jeg finner at den norske konkurranseloven er utformet på en måte som er egnet til å hindre disse scenarioene fra å oppstå. § 11 gir hjemmel til å straffe bruk av lojalitetsrabatter der rabattene utgjør en form for ekskluderende misbruk. § 14 gir hjemmel til å innføre forskrifter som kan begrense bruken av lojalitetsrabatter til å dempe konkurransen. Avslutningsvis vurderer jeg hvordan konkurransemyndighetene bør forholde seg til paragrafene, for å begrense antikompetitive effekter av lojalitetsrabattene på en så effektiv måte som mulig.