Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Jens Petter Grini
dc.date.accessioned2016-10-10T07:24:16Z
dc.date.available2016-10-10T07:24:16Z
dc.date.issued2016-09-01
dc.date.submitted2016-09-01eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12956
dc.description.abstractOppgaven har en todelt problemstilling. For det første ønsker den å svare på hvorvidt lojalitetsrabatter påvirker konkurransen på en positiv eller negativ måte. For det andre vil den forsøke å avklare hvilken konkurranserettslig praksis norske konkurransemyndigheter bør benytte seg av overfor lojalitetsrabatter. For å svare på problemstillingen gjennomgås teoretisk, empirisk og juridisk litteratur på lojalitetsrabatter. Gjennomgangen tyder på at lojalitetsrabattenes nettoeffekt på markedet er positiv i de fleste tilfeller hvor de brukes. Samtidig finner jeg at det er to scenarioer hvor rabattene sannsynligvis har en negativ nettoeffekt på markedet. De to scenarioene er (1) der lojalitetsrabattene brukes av dominerende bedrifter som en form for ekskluderende misbruk, og (2) der den generelle bruken av lojalitetsrabatter i markedet bidrar til å dempe konkurransen. Jeg finner at den norske konkurranseloven er utformet på en måte som er egnet til å hindre disse scenarioene fra å oppstå. § 11 gir hjemmel til å straffe bruk av lojalitetsrabatter der rabattene utgjør en form for ekskluderende misbruk. § 14 gir hjemmel til å innføre forskrifter som kan begrense bruken av lojalitetsrabatter til å dempe konkurransen. Avslutningsvis vurderer jeg hvordan konkurransemyndighetene bør forholde seg til paragrafene, for å begrense antikompetitive effekter av lojalitetsrabattene på en så effektiv måte som mulig.en_US
dc.format.extent976156 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectlojalitetsrabattereng
dc.subjectkonkurranseeng
dc.subjectkonkurranseloveneng
dc.titleKonkurranse og lojalitet: En analyse av lojalitetsrabatters effekt på konkurransen, og hvordan de bør regulereseng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.localcodeECON390
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.subject.nus734103eng
fs.subjectcodeECON390


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel