Parasosiale relasjoner på YouTube - en studie av forholdet mellom YouTube-kjendisen Zoe "Zoella" Sugg og hennes publikum
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/13036Utgivelsesdato
2016-09-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Sociology [451]
Sammendrag
Denne oppgaven tar sikte på å studere den nye utviklingen innenfor kjendiskulturen og fokuserer på en ny type kjendis som har vokst frem ved hjelp av Internett og sosiale medier. Jeg har utforsket mikrokjendisbegrepet til Theresa Senft og gjort en kvalitativ analyse av YouTube-kanalene til britiske Zoe Sugg, også kjent som "Zoella", som til sammen har over 15 millioner følgere på YouTube. Hun bruker også andre sosiale medier aktivt for å holde kontakt med seerne sine. I dette prosjektet har jeg vært interessert i å finne ut av hvordan man kan skape kontakt med sine seere på YouTube, og hvorvidt det er viktig for suksessen. I tillegg ønsket jeg å definere kjendisstatusen til disse nye kjendisene og vurdere hvorvidt man kan kalle dem for mikrokjendiser. Jeg gjennomførte en kvalitativ tekstanalyse av videoene på to YouTube-kanaler og drøftet mine funn i lys av både kjendisteori og teorier om parasosiale relasjoner. Jeg kom frem til at Zoe er en YouTube-kjendis som er i en overgangsfase. Hun går fra å være mikrokjendis til å bli kjendis i tradisjonell forstand. Per dags dato er hun det vi kan kalle en hybridkjendis eller en "crossover-kjendis", som fortsatt er mest kjent blant sine egne seere, men som har begynt å få oppmerksomhet fra tradisjonelle medier som TV og aviser. Hun har mange virkemidler for å skape kontakt med sine seere, og parasosial interaksjon kan hjelpe oss med å forstå hvordan en slik kontakt kan oppstå, i tillegg til at den kan være med på å forklare hvordan Zoe har klart å oppnå slik suksess. Til slutt tar jeg i bruk begrepet hypervirkelighet for å drøfte mulige konsekvenser av å følge med på slike YouTube- kanaler der hvem som helst kan vise frem sin hverdag og sine liv, tilsynelatende ufiltrert og ekte.