• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Research centres and projects
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies - Working Papers
  • View Item
  •   Home
  • Research centres and projects
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies - Working Papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trust in Government – the Relative Importance of Service Satisfaction, Political Factors and Demography

Christensen, Tom; Lægreid, Per
Working paper
Thumbnail
View/Open
N18-02[1].pdf (100.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/1420
Date
2002-11
Metadata
Show full item record
Collections
  • Stein Rokkan Centre for Social Studies - Working Papers [231]
Abstract
This paper focuses on trust in government, meaning the parliament, the cabinet, the civil service, local councils, political parties and politicians. Trust is measured in terms of specific support - as indicated by people’s satisfaction with specific public services - and contrasted with more general support, determined by political culture and demographic factors. The data used in this analysis are taken from a broad mass survey of Norwegian citizens conducted in 2001. The main findings are first, that people’s trust in government is of a general character: a high level of trust in one institution tends to extend to other institutions. Second, political-cultural variables have the strongest overall effect on variations in people’s trust in government. Here, the single most important factor is general satisfaction with democracy. Third, citizens who are satisfied with specific public services generally have a higher level of trust in public institutions than citizens who are dissatisfied. Fourth, trust in government is also influenced by demographic factors, such as age, education and occupation.
 
Dette notatet fokuserer på tillit til offentlige myndigheter og grupperinger som Stortinget, regjeringen, offentlig forvaltning, kommunestyre, politiske partier og politikere. Variasjoner i tillit blir dels knyttet befolkningens tilfredshet med spesifiserte offentlige tjenester fra institusjoner innenfor helsevesenet, arbeidsmarkedsetaten og sosialkontoret; og dels til politisk kulturelle faktorer og demografiske kjennetegn. Datagrunnlaget er en survey gjennomført til et representativt utvalg av den norske befolkning mellom 18 og 85 år i 2001. Hovedfunnene er for det første at folks tillit til offentlige myndigheter er av en generell karakter. Hvis man har stor tillit til en institusjon så har man også stor tillit til andre institusjoner. For det andre har politiskkulturelle faktorer generelt sterkest effekt på variasjoner i folks tillit til offentlige myndigheter. Den viktigste faktoren er folks generelle tilfredshet med hvordan demokratiet fungerer i Norge. For det tredje har folk som ut fra egne erfaringer er tilfreds med spesifikke offentlige tjenester, generelt større tillit til offentlige myndigheter enn de som er misfornøyde. For det fjerde et tillit til offentlige myndigheter også påvirket av demografiske faktorer som alder, utdanning og om man arbeider i offentlig sektor eller ikke.
 
Description
An earlier version of the paper was presented at the Conference of the European Group of Public Administration, 4—7 September 2002, Potsdam, Germany - group on «Quality, satisfaction and trust in government»
Publisher
Stein Rokkan Centre for Social Studies
Series
18-2002
Working Paper

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit