Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWester, Maria Ladegård
dc.contributor.authorToppe, Ingrid Kristin
dc.date.accessioned2017-02-10T12:48:17Z
dc.date.available2017-02-10T12:48:17Z
dc.date.issued2016-12-15
dc.date.submitted2016-12-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/15518
dc.description.abstractWhen predicting future emotions, i.e. engaging in affective forecasting, people tend to overestimate the intensity and duration of emotions, termed the impact bias. We investigated the intensity component of affective forecasts, exploring how a student sample (N = 108) predicted the intensity of their own future (un)happiness following an excellent and a poor exam grade. First, we addressed whether impact bias might serve a motivational purpose, by exploring whether individual differences in achievement motivation predicts forecasted intensity. Moreover, we tested the effect of an attentional focusing manipulation for a poor or good exam grade, and whether achievement motivation moderated the focusing effect. Individual differences in mastery needs were related to the intensity of forecasted emotions. Performance needs were unrelated to forecasts. The focusing manipulation caused a slight reduction in forecasted intensity for a poor grade, but did not influence forecasts for an excellent grade. No moderation effect was found.en_US
dc.description.abstractNår man forutser fremtidige følelser, eller lager affective forecasts", har man en tendens til å overestimere følelsens intensitet og varighet, kjent som impact bias". Vi undersøkte intensitetskomponenten av affective forecasts" ved å utforske hvordan et studentutvalg (N=108) foutså intensiteten i egen fremtidig (u)lykke etter en svært god eller svært dårlig eksamenskarakter. Først adresserte vi hvorvidt impact bias" kan ha en motivasjonell funksjon ved å utforske hvorvidt individuelle forskjeller i achievement"- motivasjon predikerer forutsett intensitet. Videre testet vi effekten av en oppmerksomhetsfokuserende manipulasjon ved en god eller dårlig karakter, og hvorvidt achievement"- motivasjon modererte effekten av fokuseringen. Individuelle forskjeller i mestringsbehov var relatert til intensiteten i forutsette følelser. Prestasjonsbehov var urelatert til forecasts". Fokuseringsmanipulasjonen forårsaket en liten reduksjon i forutsett intensitet ved en dårlig karakter, men hadde ingen effekt ved en god karakter. Ingen moderasjonseffekt ble funnet.en_US
dc.format.extent2006246 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectaffective forecastingeng
dc.subjectneed for achievementeng
dc.subjectfocalismeng
dc.subjectachievement goaleng
dc.subjectimpact biaseng
dc.subjectfølelserno
dc.subjectprestasjonsmotivasjonno
dc.titleAffective Forecasting and Need for Achievement: The Intense Emotion of Mastery Needs and the Features of Focalismeng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePROPSY317


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel