Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRuud, Marius
dc.date.accessioned2017-02-20T12:42:05Z
dc.date.available2017-02-20T12:42:05Z
dc.date.issued2017-01-05
dc.date.submitted2017-01-05eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/15555
dc.description.abstractThis qualitative diary study builds on the job crafting literature by examine if a person's daily task performance can be explained by the cadet's ability on the various facets of job crafting: «increasing personal resources», «increasing challenging demands» and «decreasing hindering demands». The study also examines whether work engagement can be a mediator in the presumed relationship. The study is based on data collected in cooperation with the Royal Norwegian Naval Academy on a voyage with Statsraad Lehmkul in 2015, with 87 cadets, who filled out an questionnaire that measured fluctuating variables for 30 consecutive days. Data were analyzed using multilevel analysis with MlwiN 2.35. The results show that "job crafting" predicts task performance positively and that this relationship can be explained partially by work engagement. More precisely, the study shows that «increasing personal resources» and «increasing challenging demands» affects task performance positively, partly mediated by work engagement. «Decreasing hindering demands» however, affect task performance negatively, though also mediated through engagement. This means that job crafting plays an important role when it comes to the employee's job performance, and is therefore an important area of development at the individual level.en_US
dc.description.abstractDenne kvalitative dagbokstudien bygger videre på litteraturen om job crafting ved å se om en persons daglige oppgaveutførelse kan forklares ved kadettenes evne til ulike fasettene av «job crafting»: «øke personlige ressurser», «øke utfordrende krav» og «redusere hindrende krav». Studien undersøker også om jobbengasjement kan være en mediator i den sammenhengen. Studien baserer seg på data samlet inn i samarbeid med Sjøkrigsskolen på en seilas med Statsraad Lehmkul i 2015, med 87 kadetter, som besvarte spørreskjema bestående av fluktuerende variabler i 30 påfølgende dager. Dataen ble analysert ved bruk av flernivåanalyser med MlwiN 2.35. Resultatene viser at «job crafting» predikerer oppgaveutførelse positivt, og at dette forholdet kan forklares ved hjelp av jobbengasjement. Mer konkret viser mine funn at «øke personlige ressurser» og «øke utfordrende krav» påvirker oppgaveutførelse positivt, delvis mediert av jobbengasjement. «Redusere hindrende krav» derimot, påvirker oppgaveutførelse negativt, også mediert via jobbengasjement. Dette betyr at job crafting spiller en viktig rolle når det kommer til den ansattes arbeidsytelse, og er derfor et viktig område for kompetanseutvikling på individnivå.en_US
dc.format.extent544216 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectJob craftingeng
dc.subjectoppgaveutførelseeng
dc.subjectjobbengasjementeng
dc.subjectdagbokstudieeng
dc.subjectøke personlige ressursereng
dc.subjectøke personlige kraveng
dc.subjectwork engagementeng
dc.subjectJob performanceeng
dc.titleSammenhengen mellom daglig job crafting og daglig oppgaveutførelse, og jobbengasjements betydning i dette forholdet.eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster i Psykologi
dc.description.localcodeMAPSYK330
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.subject.nus736999eng
fs.subjectcodeMAPSYK330


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel