Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBratlie, Aleksander Willatz
dc.date.accessioned2017-03-30T15:33:36Z
dc.date.available2017-03-30T15:33:36Z
dc.date.issued2016-11-20
dc.date.submitted2016-11-20eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/15625
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om de elevene som ved overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole opplever møtet med matematikkurset 1T som spesielt vanskelig. Elevene jeg studerer har på papiret et godt utgangspunkt og høy måloppnåelse i matematikk fra ungdomsskolen, og de er motiverte for å begynne på videregående skole og lære mer matematikk. Men i møtet med 1T opplever de en sterk nedgang i karakterer uten at de forstår hvorfor, og de føler at de ikke er i stand til å gjøre noe med dette selv. Jeg har undersøkt læringsstrategier blant disse elevene, og studert om det er samsvar mellom elevenes bruk av læringsstrategier og deres besvarelse av et utvalg oppgaver på terminprøven og under intervju. Dette er et mixed methods-studie med hovedvekt på det kvalitative. Hensikten med studien var å avdekke spesifikke læringsstrategier og eventuelle lærevansker hos en utvalgt gruppe fokuselever. Jeg gjennomførte intervjuer med i alt fem frivillige informanter. Gjennom spørsmål om mestring og motivasjon, læring og læringsstrategier, og løsning av et utvalg oppgaver, gav intervjuene interessant informasjon om elevenes forhold til matematikk og læringsstrategier. Gjennom analyser av transkripsjoner og oppgaveløsning, avdekket jeg at samtlige informanter hadde et begrenset forhold til læringsstrategier i matematikk. Informantene benyttet seg i stor grad av enkle strategier som tidligere hadde vist seg å fungere tilstrekkelig. De hadde vanskelig for å utvikle nye, effektive strategier på videregående skole og samtidig henge med i den relativt raske progresjonen i 1T-kurset, som for mange av informantene var uvant og problematisk. Resultatene kan ses i lys av relevant teori, om at det er sammenheng mellom elevenes bruk av læringsstrategier i matematikk, deres forståelse av hva matematikk er, og deres evne til å anvende tillært kunnskap i nye sammenhenger.en_US
dc.format.extent3507493 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.subjectMatematikkeng
dc.subjectvideregåendeeng
dc.subject1Teng
dc.subjectlæringeng
dc.subjectlæringsstrategiereng
dc.subjectovergangsvanskereng
dc.title"Jeg har aldri jobbet så mye som nå, og så får jeg en treer, liksom?" - En studie av elevers læringsstrategier og overgangsvansker i møte med Matematikk 1Ten_US
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.localcodeVID-MAUMAT
dc.description.localcodeMAT650
dc.subject.nus753199eng
fs.subjectcodeMAT650


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel