Samfunnsansvar i norske bedrifter. Strategi eller til pynt?
Master thesis

View/ Open
Date
2016-12-04Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Government [517]
Abstract
Denne studie har som hensikt å studere forholdet mellom tre norske bedrifter og corporate social responsibility (CSR) som på norsk omtales som bedrifters samfunnsansvar. I tråd med spredningen på 2000- tallet adopterte en stor andel norske selskaper dette inn i egen organisering. Problemstillingen for studien er «CSR hos tre private norske bedrifter, innlemmet i strategi eller på utsiden?». Denne problemstillingen er utarbeidet fra perspektivene strategisk teori og nyinstitusjonell teori og den ble delt i seks mindre delspørsmål for å bedre besvare den. Studien har en eksplorativ karakter ved hjelp av kvalitativ metode, hvor datainnsamling ble gjort ved hjelp intervju. Det er selektert tre anonymiserte enheter som har sitt hovedsete i Bergensområde. Informantene sitter i ledelseselementer i organisasjonene. Resultatene av undersøkelsen viser at CSR ikke er innlemmet i strategi, men det blir brukt strategisk. Dette er med stor sannsynlighet som følge av at arbeidet med CSR i organisasjonene er pågående. CSR er på mange måter både i og utenfor strategi, samtidig.