Hensikter med lekser i biologiundervisning. En kvalitativ studie av læreres begrunnelser for bruk av lekser i biologifagene i videregående skole
Abstract
Using homework is a long tradition within Norwegian schools and in most countries. Homework is not embedded in the Norwegian curriculum and hence most teachers choose if they want to give homework or not. Research shows no clear learning effect from homework and non-instructional purposes of homework are not covered adequately in any research. Further, what design the teachers choose when assigning homework, reflects the teachers’ intentions with the assignment. By focusing on the teachers’ purposes of giving homework, we can gain a better understanding of why teachers choose to give homework. This master thesis is named "What arguments do biology teachers utilise in terms of giving homework?”. The hypothesis are illuminated through three additional questions dealing with; different purposes of homework, influence factors on teachers’ homework practice, and teachers’ perception of relationships between homework and student motivation. The topics above are answered using a phenomenological approach, which is a branch in qualitative studies. Semi-structured interview is the method used for data collection. The respondents in this study consists of four teachers from three different high schools, who teach in one or both of the two biology classes called “Biologi 1” and “Biologi 2”. In order to participate in the study, the teachers had to assign homework to their students. The results reveal that the teachers have a variety of reasons for giving homework, where increased academic performance is the main reason. It is a common view among the teachers that homework is suitable for repetition of already known topics. Other purposes of homework that the teachers outline are the development of proper study habits and independence. When students work with a task for a subject outside of class, it increases the time students spend working on the subject. That is one reason for the teachers’ appreciation of homework. Tradition may be a factor affecting the use of homework. Some of the teachers deny this, but further analysis raises doubts about their statements. Consistently the teachers believe their time as students have had a great impact on their practice of homework. The teachers are divided in the view of their formal education, and to what extent it has had an impact on their practice of homework. The teachers believe students do homework either to learn or to be acknowledged by the teacher. All but one teacher believe that homework possibly affect students' motivation. Innenfor norsk skole og i de fleste andre land har det i langt tid vært tradisjon for å gi lekser. Lekser er imidlertid ikke forankret i lærerplanen, og de fleste lærere velger selv hvorvidt de ønsker å gi lekser. Forskning viser ingen entydig effekt av lekser på læring, og andre effekter av lekser har vært lite fokusert på i forskning. Det er lærere som designer lekser og leksenes utforming vil med stor sannsynlighet avspeile lærernes intensjoner med lekser. Ved å rette fokus mot lærernes hensikter, kan en få økt forståelse av hvorfor lærere velger å bruke lekser i sin undervisning. Problemstillingen for masteroppgaven er «Hvordan begrunner et utvalg biologilærere sin praktisering av lekser?» Problemstillingen belyses gjennom tre underspørsmål som omhandler; ulike hensikter med lekser, faktorer som påvirker lærernes praktisering av lekser og lærernes syn på sammenhenger mellom lekser og elevers motivasjon. Det ovennevnte er forsøkt funnet svar på ved hjelp av en fenomenologisk tilnærming, som er en gren innen kvalitative studier. Semistrukturert intervju er metoden benyttet for datainnsamlingen. Utvalget i denne studien består av fire lærere fra tre ulike videregående skoler. Lærerne underviser i Biologi 1 og/eller Biologi 2 og praktiserer lekser som en del av sin undervisning. Resultatene viser at lærerne har ulike begrunnelser for å gi lekser, hvor økt læring er hovedgrunnen. Det er en gjennomgående oppfatning blant lærerne at lekser egner seg godt til repetisjon av kjent stoff. Andre hensikter med lekser lærerne skisserer er utvikling av arbeidsvaner og selvstendighet. Å tilføre ekstra tid til faget, ved at elevene jobber utenfor timene, er en av grunnene til at lærerne verdsetter lekser. Flere av lærerne oppfatter at tradisjon i liten grad påvirker deres bruk av lekser, men videre analyse reiser tvil om dette. Lærerne har ulike formeninger om hva som har formet deres leksepraksis, men gjennomgående har deres tid som elever hatt en innvirkning. Når det kommer til innflytelsen den pedagogiske utdannelsen har hatt, er lærerne delt. Lærerne tror elevene gjør lekser for å lære, eller for å oppnå annerkjennelse. Med unntak av én lærer, tror lærerne at leksene kan ha påvirkning for elevenes motivasjon i faget.