Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGulestøl, Maria
dc.date.accessioned2017-06-30T07:48:36Z
dc.date.available2017-06-30T07:48:36Z
dc.date.issued2017-06-30
dc.date.submitted2017-06-29T22:00:13Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16130
dc.descriptionRevidert utgave. Retting av språklige feil.
dc.description.abstractRapporter har vist at mye av frafallet ved barnehagelærerutdanningen skjer i løpet av første året i utdanningen. Med utgangspunkt i disse rapportene, egne erfaringer som barnehagelærerstudent og motivasjonsteori ønsket jeg derfor å undersøke hvilken betydning første praksisperiode har for barnehagelærerstudenter sin motivasjon til å fullføre utdanningen. Masteroppgaven bygger på semistrukturerte kvalitative intervjuer med studenter i første året av barnehagelærerutdanningen. Jeg har gjennomført to intervjurunder, der informantene har blitt intervjuet før og etter første praksisperiode ved utdanningen. Totalt var det fire informanter som meldte seg til undersøkelsen, hvorav tre ble med videre til andre intervjurunde etter praksisperioden. Masteroppgaven viser informantenes refleksjoner, forventninger og fortellinger om ulike aspekter ved første praksisperiode ved barnehagelærerutdanningen. Målet med masteroppgaven har vært å peke på ulike faktorer i praksisperioden som kan ha betydning for studentenes motivasjon til å fullføre utdanningen. Oppgaven argumenterer for at det er flere faktorer i praksisperioden som spiller en rolle for informantenes motivasjon til å fullføre utdanningen. Disse faktorene handler om gode relasjoner, støtte, trivsel, opplevd kompetanse og selvbestemmelse. Masteroppgaven kan ikke ses som en endelig forklaring på første praksisperiodens betydning for motivasjon til å fullføre utdanningen. Oppgaven belyser den enkelte informant sin fortelling og refleksjon om første praksisperiode, og viser til ulike situasjoner som har hatt betydning for informantenes motivasjon. For å belyse og diskutere det innsamlede materialet har jeg i denne oppgaven støttet meg på selvbestemmelsesteori, teori om mestringsforventning og tidligere forskning. Det er disse teoriene og den tidligere forskningen, i tillegg til mine tolkninger av informantenes fortellinger, som ligger til grunn for kunnskapen som er produsert i denne oppgaven.en_US
dc.description.abstractNorwegian statistics show that students enrolled in pre-school teacher education, who chose to end their education before completion, often do so in the course of the first year of studies. With this is mind I was curious to examine the first period of practical training and its possible connection to motivation amongst students. The purpose of the thesis has been to examine what impact the first period of practical training have for the student’s motivation to complete their pre-school teacher education. The study is built on semistructured qualitative interviews. I have completed two rounds of interviews, where informants have been interviewed before and after their first period of practical training. A total of four informants participated in the research, of which three continued to the second round of interviews. The thesis focuses attention to the informants own expectations, accounts of different relevant aspects and reflections about their first year practical training. The goal is to point out different factors and aspects related to practical training that might be significant to the informant’s motivation to continue and complete their education as pre-school teachers. The thesis argues for a vast array of factors relating to practical training in the first year that might have had an impact on the informant’s motivation. These factors are as follows: good relations, support, wellbeing, experienced competence and autonomy. This thesis cannot be seen as an exhaustive explanation to what importance the practical training period have for the student’s motivation to complete their studies. The thesis simply highlights the individual informant’s stories and reflections concerning the first period of practical training, and the situations that have had an impact on the informants continued motivation. In my discussion of the collected material, I have made use of the self-determination theory, theory of self-efficacy and previous research. It is the aforementioned theories, research and my own interpretations, that make the basis of knowledge brought forward by this thesis.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectbarnehagelærerutdanningeng
dc.subjecthøyere utdanningeng
dc.subjecttilbakemeldingereng
dc.subjectMotivasjoneng
dc.subjectpraksisperiodeeng
dc.subjectpedagogikkeng
dc.titleMotivasjon for å fullføre utdanningeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-29T22:00:13Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.subject.nus724112eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
fs.subjectcodePED395
fs.unitcode17-42-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel