Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Hildegunn Lone
dc.date.accessioned2017-09-04T08:27:40Z
dc.date.available2017-09-04T08:27:40Z
dc.date.issued2017-06-10
dc.date.submitted2017-06-09T22:00:11Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16497
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan populærkulturelle medier blir brukt av lærere i religionsundervisningen på offentlig videregående skoler i Hordaland og Rogaland. Den kvantitative forskningsmetoden survey er det metodologiske grunnlaget for denne oppgaven. Et internettbasert spørreskjema ble sendt ut til lærere i Religion og etikk ved offentlig videregående skoler i Hordaland og Rogaland. De populærkulturelle mediene som har blitt undersøkt er musikk, dokumentar, film, TV-serier, tegneserier og spill. De teoretiske perspektivene som er benyttet i oppgaven er Hjarvards teori om medialisering av religion, Gilhus’ religionsmodell, religionsdidaktiske perspektiver, samt en definisjon på populærkultur. Datamaterialet viser at det er stor variasjon i bruken av populærkulturelle medier, samt en stor variasjon i funksjonen til disse populærkulturelle mediene. De funksjonene som går igjen i datamaterialet er diskusjons- og refleksjonsobjekter, variasjon og repetisjon i undervisningen, for å vise eksempler eller belyse sentrale temaer innen religionene, tekstanalyse (innen musikk), og ikke minst, for å vise innenfraperspektiv innen religionene og gi kulturforståelse.en_US
dc.description.abstractThis master’s thesis seeks to examine how teachers in the subject Religion and ethics in public secondary school in Norway, use popular culture media in the classroom. A quantitative research methodology has been used where an Internet based questionnaire sent out to gain insight into how popular culture media is used in religious education. The specific popular culture media that is examined in this study is music, documentary, film, TV-series, cartoons and games. The theoretical basis for this study is theories on religion and popular culture, Hjarvard’s theory on mediatization of religion, Gilhus’ spatial model of religion, and theoretical concepts from the didactics of religion. The sample for this project is 23 teachers from secondary schools in Hordaland and Rogaland. The respondents were asked what popular culture media they used, and for what purpose it was used, in religious education. The data material shows a wide variety of popular culture media being used by the teachers. They also report a variety of reasons to why the specific popular culture media are used in the classroom. The analysis has used the categories partly given by the respondents, and discussed these against some of the theoretical perspectives of this thesis. According to the respondents, some of the functions of popular culture media in the classroom are to be used as a point for discussion and reflection, to make the classes more varied and or repetition, to show examples and illuminate certain themes, for analysis of texts (for music only), and finally, to show an inside perspective from within a religion.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectrepresentasjoneng
dc.subjectreligionsdidaktikkeng
dc.subjectreligionsvitenskapeng
dc.subjectundervisningeng
dc.subjectPopulærkultureng
dc.subjectReligion og etikkeng
dc.titlePopulærkultur i Religion og etikk. En kvantitativ undersøkelse av læreres bruk av populærkultur i undervisningen i Religion og etikk ved offentlige videregående skolereng
dc.title.alternativePopular Culture in Religion and Ethics. A quantitative study on how teachers in Religion and ethics in public secondary schools use popular culture in the classroomeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-09T22:00:11Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeReligionsvitenskap mastergradsoppgave
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.description.localcodeRELV350
dc.subject.nus714218eng
fs.subjectcodeRELV350
fs.unitcode11-22-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel