Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBråten, Inga Johansen
dc.date.accessioned2017-09-04T11:22:17Z
dc.date.available2017-09-04T11:22:17Z
dc.date.issued2017-06-10
dc.date.submitted2017-06-09T22:00:05Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16533
dc.description.abstractMasteroppgave i nordisk litteratur. Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium. Universitetet i Bergen. Våren 2017.Student: Inga Johansen Bråten.Veileder: Pål Bjørby. Tittel: «Riketta, Riketta – hun er som ilden.» Undertittel: En analyse av «kvinnelighet» og det «kvinnelige selvet» i Ragnhild Jølsens roman Rikka Gan. I denne masteroppgaven analyserer jeg kvinneportrettet av Rikka i Ragnhild Jølsens roman Rikka Gan (1904). Her retter jeg fokus mot romanens beskrivelse av «kvinnelighet» og det «kvinnelige selvet». For å besvare denne problemstillingen undersøkes hovedkarakterens selvforståelse, endring og utvikling gjennom romanen, og romanens fremstilling av kjønn, da med fokus på Jølsens beskrivelse av maskulinitet, femininitet og forholdet mellom kjønnene. Det moderne Gjennombrudd og dets debatter omkring kvinnen og kvinnespørsmålet, samt forholdet mellom kjønnene fungerer som et litteraturhistorisk bakteppe i denne oppgaven. Jeg viser til hvordan Jølsen med romanen Rikka Gan skriver seg inn i denne tradisjonen og debatten, men også hvordan Jølsen bringer denne debatten videre ved å utfordre og protestere mot samtidens oppfattelse av kvinnelighet, femininitet og maskulinitet. Analysen gjennomføres som en feministisk, kjønnsperspektivert, litteraturteoretisk – og historisk lesning. Oppgaven undersøker Jølsens roman i lys av tre ulike teoretiske tilnærminger som alle er feministisk forankret. Disse retter blant annet fokus mot den kvinnelige forfatterens mangel på litterær autonomi grunnet kvinnelige stereotypier skapt og fremstilt av den mannlige forfatteren i det 19. århundret, den kvinnelige forfatterens litterære utvikling gjennom 1800 – og 1900-tallet, og forholdet mellom kjønn og modernitet. I tillegg leser jeg Rikka som en moderne litterær kvinneskikkelse. Denne lesningen foregår med bakgrunn i hennes kvinnelige seksualitet, og underbygges ved å sette Jølsens kvinneportrett i sammenheng med den nye kvinnetypen som gjorde sitt inntog både litterært og kulturelt fra 1890-årene, «Den nye kvinnen». Med denne oppgaven illustrerer jeg hvordan Jølsens utforskning av «kvinnelighet» og det «kvinnelige selvet» har resultert i et av de rikeste, men også mest komplekse kvinneportrettene i den tidens litteratur.en_US
dc.description.abstractMA thesis in Nordic Literature. Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies. University of Bergen. May 2017. Student: Inga Johansen Bråten. Tutor: Pål Bjørby. Title: «Riketta, Riketta – hun er som ilden.»Subtitle: An analysis of «womanliness» and the «female self» in Ragnhild Jølsen’s novel Rikka Gan. In this master thesis I analyze the portrait of the woman Rikka in Ragnhild Jølsen’s novel Rikka Gan (1904). Here I focus on the novel’s description of «womanliness» and the «female self». In order to answer this issue, I investigate the main character’s self-understanding, development through the novel and the novel’s gender production, with focus on Jølsen’s description of masculinity, femininity and the relationship between the sexes. The Modern Breakthrough and it’s debates about the woman and the Woman Question, as well as the relationship between the sexes function as a literary background in this thesis. I am referring to how Jølsen, with the novel Rikka Gan, writes herself into this tradition and debate, but also to how Jølsen brings this debate forward by challenging and protesting against the contemporary perception of womanliness, femininity and masculinity. The analysis is conducted as a feminist, gender perspectival, literary theoretical and historical reading. The thesis examines Jølsen’s novel in the light of three different theoretical approaches, all of which are feministically anchored. These focus, among other things, on the female writer’s lack of literary autonomy due to female stereotypes created and produced by the male writer of the 19th century, the female writer’s literary development through the 1800s and 1900s and the relationship between gender and modernity. In addition, I read Rikka as a modern literary female figure. This reading takes place on the basis of her female sexuality and is supported by putting Jølsen’s female portrait in the context of the new female type which came in both in literature and cultural terms from the 1890s; «The New Woman». With this thesis, I illustrate how Jølsen’s exploration of «womanliness» and the «female self» has resulted in one of the richest, but also most complex female portraits of the contemporary literature at the time.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectTekstanalyse
dc.subjectNorsk litteratur
dc.subjectKvinnelighet
dc.subject1800-tallet
dc.subject1900-tallet
dc.title"Riketta, Riketta - hun er som ilden." En analyse av "kvinnelighet" og det "kvinnelige selvet" i Ragnhild Jølsens roman Rikka Ganeng
dc.title.alternative"Riketta, Riketta - hun er som ilden." An analysis of "womanliness" and the "female self" in Ragnhild Jølsens novel Rikka Ganeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-09T22:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMastergradsoppgave i nordisk
dc.description.localcodeNOLISP350
dc.subject.nus711123eng
fs.subjectcodeNOLISP350
fs.unitcode11-21-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel