#Phungfolk: Lytterlojalitet som inntektskilde. Om forretningsmodellen til kommersielle, frittstående komikerpodkaster
Abstract
Denne mastergradsoppgaven ønsker å legge et grunnlag ved å gi en generell introduksjon til et område som fremdeles er relativt ukjent for mange— podkasting. Introduksjonen tar for seg podkasting som begrep, podkastingens historie, podkastingens forhold til radio, og til slutt podkasting i Norge i dag. Hoveddelen av oppgaven er så en analyse av hvordan man genererer inntekter i kommersielle, frittstående komikerpodkaster. Analysen baserer seg i hovedsak på komikerpodkasten Tusvik og Tønne; ofte omtalt som Norges største podkast, med rundt 150 000 lyttere i uken (Johnsen, 2016). Analysen antar at man er avhengig av å bygge tillit mellom programlederne og podkastlytterne for å oppnå lytterlojalitet, og slik skape et inntektsgrunnlag. Analysen kartlegger hvordan programlederne kommuniserer med lytterne for å bygge denne tilliten, og hva forretningsmodellen til slike komikerpodkaster innebærer. Analysen ser på tre nivåer av lojalitetsbygging: hvorfor podkastformatet er spesielt godt egnet til dette formålet, hvilke virkemidler frittstående, kommersielle komikerpodkaster benytter for å oppnå lytterlojalitet, og den spesifikke appellen podkasten Tusvik og Tønne har til et kvinnelig publikum.