Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBørhaug, Kjetil
dc.contributor.authorLotsberg, Dag Øyvind
dc.date.accessioned2018-01-04T12:45:12Z
dc.date.available2018-01-04T12:45:12Z
dc.date.issued2014-08-04
dc.PublishedBørhaug K, Lotsberg DØ. Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess. Nordisk Barnehageforskning. 2014;7(13):1-17eng
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17121
dc.description.abstractIn this article, it is argued that Early Childhood Education and Care management can be distributed on more persons than the director. Attention is directed towards the educational managers in the ECEC center departments in Norwegian ECEC, and their managerial responsibility. Interviews were conducted with 18 such managers in 10 different ECEC centers in order to examine their role in the managerial process of ECEC centers. The material seems to suggest that these department managers operate in a fairly hierarchical structure, and that they do not contribute in any collective management process for the entire center. They have a different management responsibility than the directors, and within a hierarchical framework, they exercise a significant management responsibility in their departments.en_US
dc.description.abstractDenne artikkelen argumenterer for at barnehageledelse kan være fordelt på flere personer enn styreren og fokuserer på ledelsesoppgavene til de pedagogiske lederne som leder de arbeidsgruppene som barnehagen har på grunnplanet. Dybdeintervjuer ble gjennomført med 18 pedagogiske ledere for å kaste lys over deres bidrag i barnehagens ledelsesprosess. Studien viser at som ledere er de plassert i en hierarkisk struktur og at de i liten grad er deltagere i kollektiv ledelse eller i barnehagens lederteam. De har en annen ledelsesprofil enn den vi finner i forskningen om styrere, og innenfor hierarkiske rammer har de et betydelig lederansvar på avdelingen.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherInstitutt for barnehagelærerutdanning ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo og Akershuseng
dc.relation.urihttps://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/628/844
dc.rightsAttribution CC BYeng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/eng
dc.subjectNorwegian Early Childhood Education and Careeng
dc.subjectECECeng
dc.subjectECEC managementeng
dc.subjectECEC leadershipeng
dc.subjectpedagogical leadershipeng
dc.subjectmanagement functionseng
dc.titleFra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosesseng
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.date.updated2017-10-31T11:56:12Z
dc.description.versionpublishedVersion
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/nbf.628
dc.identifier.cristin1146994
dc.source.journalNordisk Barnehageforskning
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon : 242
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200::Political science and organisational theory: 240::Public and private administration: 242


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution CC BY
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution CC BY