Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristensen, Kjell Daniel Berg
dc.date.accessioned2018-01-15T13:42:22Z
dc.date.available2018-01-15T13:42:22Z
dc.date.issued2017-06-30
dc.date.submitted2017-06-29T22:00:11Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17214
dc.description.abstractIn a self-determination theory perspective (Deci & Ryan, 1985), the quality of the interaction between students and the context can be a crucial factor for the student’s well-being and motivation. Central to the theory are the three basic psychological needs for autonomy, competence and relatedness. Self-determination theory argues that the satisfaction or thwarting of these needs may have a significant impact on well-being and autonomous motivation. To investigate factors in the learning environment that may interact with the satisfaction of the basic psychological needs in students may therefore be important. In this study, I aim to examine how students perceive their everyday life at the university, by shedding light on the students own account of their well-being and motivation. To solve the research question, I conducted a series of qualitative semi-structured interviews. This interview method is often used in qualitative research because it provides the participants and researcher the opportunity to have a relatively open discussion, with an already established theme. The interview participants were all students who (1) were freshmen at the university, and (2) were participating in a bachelor program in biology. The interviews were recorded on an audio device, and later transcribed. The transcribed data was deductively analysed, and later broken down to smaller segments and put into categories. The categories were subsequently linked to central assumptions in the theoretical framework. The categorization of the comments provided a base for further discussion and reflection. In the discussion, basic psychological needs theory was used in interpreting the participants comments according to the degree they felt their need for autonomy, competence, and relatedness was being satisfied or thwarted. In many ways, the discussion reflects my own interpretation and understanding of the link between the theory and the data material. By interpreting the data material in light of self-determination theory, it was possible to observe different processes and factors that may be paramount in student well-being and motivation. According to my own interpretation, all the participants in the study expressed that they enjoyed, and felt connected, to their academic environment. Some of the participants also conveyed that they felt competent and felt a steady progress in their studies. Furthermore, the participants indicated that the learning context felt autonomy-supportive. Satisfaction of the need for autonomy is, according to self-determination theory, crucial for intrinsic motivation.en_US
dc.description.abstractIfølge selvbestemmelsesteori (Deci & Ryan, 1985) kan god samhandling mellom student og kontekst være avgjørende for trivsel og motivasjon. En sentral del av teorien postulerer at mennesker har grunnleggende psykologiske behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Teorien går videre ut på at tilfredsstillelse eller hindring av disse behovene vil kunne påvirke individets opplevde trivsel og motivasjon. Å undersøke de ulike faktorene hos studenten og i studiemiljøet som kan være med på å tilfredsstille de grunnleggende psykologiske behov kan derfor være viktig. Jeg ønsker, i denne oppgaven, å undersøke hvordan studenter opplever sin studiehverdag i lys av selvbestemmelsesteori, ved å trekke frem hvilke synspunkt og perspektiv de har på sin trivsel og motivasjon i forhold til studiemiljøet. I et forsøk på å besvare problemstillingen gjennomførte jeg en rekke kvalitative forskningsintervju. Intervjuene var delvis strukturerte, noe som kan gi mulighet for åpne og intuitive samtaler, samtidig som intervjuet tar utgangspunkt i forhåndsbestemt tema og intervjuguide. De som deltok på intervjuene var studenter som; (1) var førsteårsstudenter og (2) deltok på et bachelorprogram i biologi. Intervjuene ble spilt inn på lydfiler, og senere transkribert. Det transkriberte materialet er analysert og diskutert i lys av selvbestemmelsesteori (Deci & Ryan, 1985). Den innledende analysen bestod av en deduktiv koding av dataen, for så å bryte ned datamaterialet i mindre deler og kategorier. Videre knyttet jeg kategoriene til teoretiske begrep, som jeg tolket som passende. Etter å ha kategorisert deltakernes utsagn, mente jeg å ha dannet et utgangspunkt for videre diskusjon og refleksjon. I diskusjonen ble deltakernes utsagn tolket i lys av selvbestemmelsesteori, og videre undersøkt i den grad de grunnleggende psykologiske behov (Deci & Ryan, 1985) blir tilfredsstilt eller hindret. Diskusjonen gjenspeiler på mange måter min egen fortolkning og teoretiske forståelse av meningsinnholdet i datamaterialet. Gjennom refleksjon over dataens meningsinnhold i lys av det teoretiske perspektivet ble det mulig å se de ulike prosesser og forhold som kan være avgjørende for studenters trivsel og motivasjon. Det viste seg, ifølge min egen tolkning, at samtlige av de som deltok på intervjuene ga uttrykk for at de trivdes og følte en sosial tilhørighet til studiemiljøet. Noen ga også uttrykk for at de mestret mye og hadde hatt god faglig framgang siden de startet, og at biologistudiet var en autonomistøttende kontekst, noe som ifølge selvbestemmelsesteori kan føre til indre motivasjon.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectautonomieng
dc.subjectutdanningeng
dc.subjecttrivseleng
dc.subjectkompetanseeng
dc.subjectmotivasjoneng
dc.subjectSelvbestemmelsesteorieng
dc.subjecttilhørigheteng
dc.titleEn kvalitativ undersøkelse om trivsel og motivasjon i høyere utdanning: Et selvbestemmelsesteoretisk perspektiveng
dc.title.alternativeA qualitative study about well-being and motivation in higher education: A self-determination perspectiveeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-29T22:00:11Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED395
fs.unitcode17-42-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel