Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalhjem, June Strønen
dc.date.accessioned2018-02-21T13:30:22Z
dc.date.available2018-02-21T13:30:22Z
dc.date.issued2017-12-15
dc.date.submitted2017-12-14T23:00:02Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17418
dc.description.abstractDette er et kvalitativt studie som undersøker hvordan mødre oppfatter relasjonen til barna sine i musikken. Problemstillingen er Hvordan opplever foreldre at musikk påvirker relasjonen mellom seg og barnet? og underproblemstillingen er Hva oppleves eventuelt annerledes i musikalsk interaksjon kontra daglig interaksjon? For å få svar på disse spørsmålene har jeg intervjuet fem mødre som alle hadde deltatt på Musikk fra livets begynnelse med spedbarna sine, en musikkgruppe for foreldre og barn. Relevant litteratur knyttet til musikkterapi med spedbarn og deres omsorgsgivere er presentert, samt teori relevant til funnene i intervjuene. Resultatet av intervjuene viser at alle mødrene opplevde en form for positiv relasjon til spedbarnet sitt i musikken. I hvilken grad de følte at musikken påvirket relasjonen mellom dem varierte, og for noen av dem var det vanskelig å sette ord på hvordan de opplevde det. De uttrykte også at de hadde en tydeligere relasjon til barnet når de var sammen i musikken enn eller i hverdagen.en_US
dc.description.abstractThis is a qualitative study that examines how mothers perceive their infants when they interact in music. The main question I wanted to answer during this study was, How do parents perceive that music influences the relation between them and their infants? and the sub-question was, What do they experience differently in musical interactions versus everyday interactions? To answer these questions I interviewed five mothers who had all participated with their infants in musical groups called Musikk fra livets begynnelse. Literature relevant to the topic of music therapy with caregivers and infants is presented, along with theory relevant to the findings of the interviews. The findings of the study show that all of the mothers experienced some sort of positive relation to their infants in the music. To what degree they felt that the music influenced them varied, and for some of them it was hard to put into words how they experienced it. They also stated that they felt they had a clearer connection with their infant when they interacted in music versus in everyday life.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectmother-infanteng
dc.subjectinfantseng
dc.subjectmusiceng
dc.subjectmother-infant-relationseng
dc.subjectaffectiveeng
dc.subjectattachementeng
dc.subjectmusic therapyeng
dc.subjectrelationseng
dc.subjectcommunicative musicalityeng
dc.subjectqualitative studyeng
dc.titleMusikken som relasjonsskaper - En kvalitativ studie om mødres oppfatning av relasjon til spedbarnet sitt i musikkeneng
dc.title.alternativeMusic as a builder of relations - A qualitative study of mothers perceptions of their relations to their infants in musiceng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-12-14T23:00:02Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i musikkterapi
dc.description.localcodeMUTP350
dc.subject.nus715136eng
fs.subjectcodeMUTP350
fs.unitcode18-30-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel