Sangskriving med ungdom i barnevernet
Abstract
Denne masteroppgaven handler om sangskriving med ungdom tilknyttet barnevernet. Prosjektet var gjennomført på min arbeidsplass, og informantene har gått i musikkterapi minst et år. Hovedfokuset i oppgaven er å se på terapeutisk sangskriving i barnevernet, og hvordan dette kan ha en sammenheng med traumebevisst omsorg. Kunnskapen baseres på data fra informantene, mine egne refleksjoner, og relevant litteratur. Jeg har brukt kvalitative forskningsintervju, hvor tre ungdommer ble intervjuet om temaet. Analysen utspilles i en hermeneutisk tradisjon, og som resultat av analysen kom jeg frem til fire hovedkategorier koblet til sangskriving: samtale, følelser, fortelling og fremføring. Det er begrenset med forskning om sangskriving i traumebevisst omsorg, og jeg anser det som relevant og spennende å se nærmere på temaet. This master thesis is based upon my work with adolescents in child welfare. The study was conducted at my workplace, and the participants have been in my music therapy class for at least one year. The main focus is to look at how songwriting in music therapy can be connected with trauma wise care, based on the descriptions of the participants, my own reflections during the project and relevant literature. The method used is a qualitative research interview, where three adolescents were interviewed on the subject. The procedure for analyzing the data is hermeneutic, and as a result of the analysis, I came across four categories linked to songwriting: conversation, emotions, storytelling and performance. There is limited research on songwriting connected with trauma wise care. I therefore find it interesting to study the subject.