Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMo, Kristian
dc.date.accessioned2018-08-07T07:22:12Z
dc.date.available2018-08-07T07:22:12Z
dc.date.issued2018-06-16
dc.date.submitted2018-06-15T22:00:12Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18002
dc.description.abstractMålet med dette arbeidet har vært å finne ut hvordan en ny tentamensmodell i norsk påvirker skriveferdighetene til elever på ungdomstrinnet. Den nye modellen skiller seg fra den tradisjonelle ved at den består av to økter med skriving og at elevene får respons underveis i skriveprosessen. Utgangspunktet for undersøkelsen var en opplevelse blant norsklærerne på min arbeidsplass av at den tradisjonelle metoden krevde mye arbeid for lærerne, men at den førte til lite læring for elevene. Arbeidet er gjennomført som et aksjonsforskningsprosjekt. Med utgangspunkt i teori og eksisterende forskning om funksjonell respons ble en endring i praksis gjort og effekten av endringen har vært dette arbeidets fokus. I arbeidet har jeg gjennomført ni kvalitative intervju med elever om deres opplevelse av skriveprosessen. Jeg har også analysert elevenes tekster og observert responssamtalene mellom lærerne og elevene. Slik sikret jeg datagrunnlag for å kunne si noe om oppgavens problemstilling. Resultatet av undersøkelsene viser at elevene i stor grad opplever denne metoden som mer lærerik enn den tradisjonelle. Den utprøvde tentamensmodellen gjorde elevene mer motiverte for skriving i norskfaget og førte i alle tilfeller til at elevenes ferdige besvarelser ble bedre. Ved å være aktive deltakere i skriveprosessen kan man også anta at elevene utvikler sin revisjons- og egenvurderingskompetanse. Begge ferdigheter som elevene skal oppøve i norskfaget. Et annet tydelig funn er at den gitte responsen i hovedsak blir gitt på oppgavenivå, og at mesteparten dreier seg om elevenes formelle ferdigheter. Mange av endringene elevene gjør handler om formverk og ortografi. Det gjør at modellen først og fremst fører til et bedre sluttprodukt for elevene. Bare noe av responsen ble gitt på prosess- og selvreguleringsnivå, som er nødvendig for å nå målet om at elevene i større grad skal styre sin norskfaglige skriveprosess selv. Studiens omfang gjør at jeg ikke kan konkludere med at endringen har ført til varig læring for elevene.en_US
dc.description.abstractThe aim with this Master's thesis has been to find out how a new method of midterm assignment has influenced the students’ Norwegian writing skills. The new model varies from the traditional one by having two writing sessions and giving the students response during the process. The starting point of the thesis was a general thought among the Norwegian teachers at my school that the traditional method demanded much work for the teachers and did not lead to valuable learning for the students. The work is done through action research. With theory in mind, and existing research about functional response, changes were made and the effect of this has been my focus while working on the thesis. In my work I have conducted nine qualitative interviews with students about their experiences of the writing process. I have analysed the students’ texts and observed feedback conversations between teacher and student. This is how I secured the source data that enabled me to say something about the thesis. The result of the work shows that the students largely find this method more educational than the traditional one. The new model made the students more motivated to write and above all it improved the quality of their work. By being an active part in the writing process one can also assume that the students develop their revision- and self-assessment skills. Both skills that the students shall be trained in. Another significant finding is that the response is mainly given at task level, and it is largely about the students’ formal skills. Many of the changes the students make are related to grammar and orthography. The model primarily leads to a better end product for the students. Only some of the response was given on a process- and self-regulation level, which is necessary in order to reach the aim that students should have greater control of their writing process. The degree of the study makes it impossible for me to conclude that the change has led to lifelong learning.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectUngdomstrinnet
dc.subjectVurderingeng
dc.subjectNorsk språkeng
dc.subjectUndervisningeng
dc.subjectSkriveferdigheteng
dc.subjectProsessorientert skrivingeng
dc.titleProsessorientert tentamen i norsk – økt læring eller faglig tæring?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-06-15T22:00:12Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeErfaringsbasert masteroppgave i undervisning med fordypning i norsk
dc.description.localcodeVID-MAUNOR
dc.description.localcodeNORMAU650
dc.subject.nus711123eng
fs.subjectcodeNORMAU650
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel