• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flittige fabrikkentreprenører: en industriøs revolusjon i Danmark-Norge på 1700-tallet

Børte, Ildrid Reither
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (724.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/18178
Date
2018-06-16
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion - AHKR [841]
Abstract
Historiker Jan de Vries har lansert en teori kalt ‘’the industrious revolution’’ som sier at økt etterspørsel etter en rekke varer i perioden før den industrielle revolusjonen var det som drev utviklingen framover til den industrielle revolusjonen. Dette skjedde ved at befolkningen ønsket å kjøpe mer, og for å ha råd til det måtte de produsere mer til salg, som vil si å bruke mer av fritiden sin på å arbeide mer. Oppgaven tar for seg saker fra Kommersekollegiet, et departement som på 1700-tallet hadde som mål å sikre økt industriutbygging i Danmark-Norge. Staten ønsket etter merkantilistiske prinsipper å være mest mulig selvforsynt, å importere minst mulig ferdige varer og eksportere mest mulig ferdige varer. For å undersøke dette har oppgaven tatt for seg søknader om å opprette fabrikker, stilet til Kommersekollegiet. Har entreprenørene som søkte om å opprette fabrikker en bevissthet rundt at det er en økende etterspørsel etter varer, noe som kan underbygge de Vries teori? Det konkluderes med at det var et voksende marked og en tro på at de innenlandske fabrikkene kunne lage gode produkter som kunne møte den internasjonale konkurransen. Det er lite direkte opplysninger om at entreprenørene var bevisst en økende etterspørsel, men de var bevisst et stort marked og hadde tro på seg selv som produsenter.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit