Kjennetegn på elevers teorifokuserte dialoger under praktiske aktiviteter i naturfagsundervisning
Abstract
Overordnet tema for oppgaven er dialog, der fokus ligger på dialog mellom elever uten lærerveiledning. Muntlige ferdigheter er en grunnleggende ferdighet som skal inngå i alle skolens fag, inkludert naturfag (Utdanningsdirektoratet, 2017). Oppgaven søker å belyse hvordan elever bruker dialog under praktiske aktiviteter for å lære naturfag, der det teoretiske rammeverket baserer seg på Neil Mercer og hans kollegers tidligere forskning på elevdialog (Mercer, 1996; Mercer, Wegerif mfl., 1999; Mercer, Dawes mfl., 2004; Mercer og Littleton, 2007). I tillegg vurderes dialogtypenes teoretiske læringsverdi i lys av Dewey (1909) sin teori om dobbel refleksjon. Datagrunnlaget består av transkriberte videoopptak fra undervisning i naturfag med elevøvelser knyttet til elektrokjemi. Transkripsjonene er analysert ved å utarbeide operasjonelle kjennetegn for dialogtypene til Mercer og hans kolleger. Basert på analyse av videomaterialet foreslås en nyansering og adaptasjon av dialogtypene som belyser deres kompleksitet og dynamikk. Samtidig avdekker analysen et behov for videre forskning på hvordan forkunnskaper kan relateres til hvorvidt elever engasjeres i dialogtyper som anses å ha særskilt verdi for læring.